Copywriting is een vorm van tekstschrijven, waarbij het schrijven van wervende en overtuigende tekst voor commerciële doeleinden centraal staat. Je kunt hierbij denken aan webteksten, folders en slogans.

Een copywriter vraagt zich altijd af: wat is het doel wat met de tekst bereikt moet worden? Tot welke actie moet er aangezet worden? Daarbij moet je ook de doelgroep voor ogen houden. Online copy is daarbij zeer belangrijk. Met weinig tekst moeten mensen alle informatie krijgen over je product of dienst en op basis daarvan bij jou willen kopen.

Verschillen tussen copywriting en ander teksten

Er bestaan een aantal verschillen tussen copywriting en andersoortige teksten.

  • Journalistieke teksten zijn gericht op waarheidsbevinding en feiten. Copywriting heeft een commercieel doel en vind je als functie daarom ook eerder bij marketing- en communicatiebureaus terug.
  • Contentmanagement is het beheren van inhoud op je website. Je plaatst of verwijdert teksten, beeld of geluid.
  • Webredactie is gericht op het schrijven van goed leesbare en duidelijke teksten voor een website, zonder direct het gedrag van iemand te beïnvloeden of de verkoop te stimuleren.

Copywriting op je webpagina’s

Als je copywriting goed toepast moeten alle pagina’s op je website geschreven zijn met het juiste doel voor ogen.

  • Homepagina: het doel is duidelijk laten zien hoe je website in elkaar steekt
  • Verkooppagina’s: het doel is uiteraard dat klanten een aankoop of investering doen.
  • Over ons pagina: het doel is vertrouwen winnen en overtuigen om een volgende stap te zetten
  • Webformulieren: het doel is dat klanten volledig het formulier in blijven vullen. Dus als er iets fout gaat, moeten help-teksten ook het doel blijven ondersteunen en duidelijk zijn.
  • Nieuwsbrieven/mailings: het doel is ervoor zorgen dat er doorgeklikt wordt naar je website of een andere volgende stap gezet wordt.