De title tag is code die geplaatst wordt in de kop van de broncode van een webpagina. Het is de titel van een webpagina die getoond wordt in de zoekresultaten van zoekmachines. Daarnaast wordt de title tag getoond in het tabblad van de webbrowser.

Wanneer in Google een zoekopdracht is ingevoerd, worden de zoekresultaten van de zoekopdracht getoond. Per zoekresultaat zie je dan in het blauw de title tag, oftewel de paginatitel. Daaronder in het groen de URL van de webpagina en daaronder de meta beschrijving van de pagina.

Waarom is een title tag handig?

Het meegeven van een goede title tag aan een webpagina heeft invloed op de vindbaarheid van een webpagina. Het vermelden van de juiste zoekwoorden is voor zoekmachines zoals bijv. Google erg belangrijk voor de ranking van de webpagina. Hoe duidelijker aangegeven waar een webpagina over gaat, hoe relevanter voor bezoekers, dus hoe hoger de ranking. Een title tag is een belangrijk onderdeel van SEO.

Daarnaast is een pakkende title tag goed voor je Conversie. Oftewel het overhalen van bezoekers tot actie. In dit geval dus het aanklikken van je webpagina.

Waar je op moet letten bij het bepalen van een goede title tag

  1. gebruik voor elke webpagina een eigen unieke paginatitel
  2. zorg ervoor dat de title tag terugkomt in de tekst van je pagina
  3. maak de title tag niet te lang, houd het bij max. 60 tot 65 tekens
  4. zorg voor een pakkende paginatitel
  5. zorg voor een makkelijk leesbare title tag