Local SEO is gerelateerd aan Local Search. Met local SEO zet je diverse tactieken en activiteiten in die je lokale zichtbaarheid vergroten. Je optimaliseert je website of andere online activiteiten zodanig dat ze hoog scoren bij lokaal georiënteerde zoektermen. Daarmee wordt je website beter en meer zichtbaar dan een site die hetzelfde aanbiedt maar die niet in de buurt is.

De redenen om local SEO toe te passen zijn bijvoorbeeld de volgende:

  • Steeds meer zoekopdrachten zijn lokaal georiënteerd
  • Mensen die onderweg zijn, kunnen je via GPS-detectie ook vinden
  • Zoekmachines zetten steeds vaker organische lokale zoekresultaten boven andere resultaten omdat ze relevanter zijn
  • Relevantie leidt vaak tot meer verkeer
  • Door meer verkeer groeit je conversie

Tips hoe Local SEO toe te passen:

  • Meld je aan bij Google My Business en zorg dat je informatie zo volledig mogelijk is
  • Voorkom dubbele content: vul op elke My Business Pagina andere informatie in
  • Wees consistent: adressen, openingstijden en dergelijke op je website moeten overeenstemmen met je info op je Google My Business vermelding
  • Vraag om reviews omdat die je helpen in de ranking
  • De landingspagina’s van je website beïnvloeden je ranking in de lokale zoekresultaten. Zorg dat je plaats of regio vermeld staat in je titel, kopjes, tekst, meta-description en alt-tags
  • Meld je website aan bij lokale directories en websites
  • Maak gebruik van gestructureerde data