Outbound marketing heet ook wel traditionele marketing. Hierbij probeer je de aandacht van potentiële klanten te trekken op momenten en via kanalen die jij geschikt acht. Bij deze manier van marketing ga je zelf actief op zoek naar nieuwe leads. Dit kan erg effectief zijn, maar is over het algemeen duur. Traditionele outbound kanalen zijn bijvoorbeeld radio, tv, kranten, tijdschriften en direct mail. Maar je kunt ook aan online kanalen denken, zoals websites, externe blogs, social media en mobiele apps.

Aangezien met outbound marketing de potentiële klant ongevraagd wordt benaderd spreekt men hier ook wel van push-marketing. De marketingboodschap wordt de potentiële klant min of meer opgedrongen. Voordeel van push marketing is dat je een groep mensen bereikt die normaal of op dit moment zelf niet naar jou product of dienst op zoek zijn. Je benadert dus een grotere groep. Daar staat tegenover dat het effect van deze benadering veel kleiner is dan de tegenhanger: Inbound Marketing (Pull-marketing)

Nadelen van outbound marketing

Een tweetal grote nadelen van outbound marketing zijn:

  • Verliest zijn werking wanneer er geen geld meer wordt ingestopt. Je bent dan vaak ook niet meer zichtbaar
  • Gaat in tegen het hedendaagse koopgedrag van de consument: die onderzoekt veel online en staat pas open voor een partij als hij zover is dat hij een aankoop wil doen