PageRank is onderdeel van het Google algoritme en geeft aan webpagina’s een cijfer (van 0 tot 10) en werd van oudsher met name gebaseerd op het aantal externe links naar de pagina. Hoe meer links, hoe hoger de PageRank. Daarbij maakte het uit wat de PageRank was van de pagina’s die de link naar jou hadden. M.a.w. links vanaf pagina’s met een hoge PageRank wogen zwaarder dan pagina’s met een lage PageRank.

Inmiddels is Google een grote stap verder. Tegenwoordig bepaalt Google de kwaliteit en waarde van een website en van pagina’s vooral op de inhoud. Hoe beter de kwaliteit van de content, des te hoger de PageRank kan zijn. Kan zijn, want natuurlijk spelen SEO-elementen ook een belangrijke rol. Net als de techniek en laadsnelheid van de website. Je hebt misschien wel de kreet ‘Content is King’ voorbij zien komen. Dat heeft dus precies hier mee te maken: inhoud speelt een hele belangrijke rol.

PageRank heet ook wel Linkpopulariteit en wordt afgekort als PR.