AIDA-model. Gevaarlijk verleidelijkBen jij gevoelig voor verkooppraatjes? Niet? Nou, zeer waarschijnlijk meer dan je nu denkt. Zonder dat je het weet ben je al vaak meegenomen in de fases van het AIDA-model.

Verkopers van auto’s, wasmachines, televisies e.d. gebruiken verkooptechnieken die hun uitwerking niet missen. Hoe?

De technieken van verkopers

De verkoper trekt jouw aandacht met een positieve opmerking of kwinkslag en begint het gesprek. Een normaal, onschuldig gesprekje; tenminste, zo lijkt het.

Maar niets is minder waar. De verkoper peilt razendsnel of je op zoek bent naar informatie, of misschien al aan het vergelijken bent. Of dat je al geïnteresseerd bent in een product of zelfs al op het punt staat om te kopen.

Afhankelijk van de koopfase waarin jij je bevindt past de verkoper zijn gesprek met jou aan. Ondertussen maakt de verkoper ook nog eens gebruik van overtuigingsargumenten. Meer over deze overtuigingsargumenten in de blogpost ‘CIALDINI’.

AIDA-model als doeltreffende Marketing Methode

De informatie afstemmen op de bewuste koopfase en de klant (onbewust!) meenemen naar de volgende fase noemen we de AIDA-marketingmethode. Het AIDA-model levert een bijzonder doeltreffende verkoopmethode. AIDA staat overigens voor de verschillende fases: AttentionInterestDesireAction.

Precies deze marketingmethode, AIDA dus, is bijzonder goed toe te passen op websites. Door specifieke pagina’s per koopfase te maken sluiten de pagina’s aan bij de koopfase waar de potentiële klant zich in bevindt.

Per koopfase zoekt een klant vaak anders. Immers, zoeken op ‘fiets vaarvakanties’ is nog heel algemeen. De klant bevindt zich nog in het beginstadium en zoekt informatie. Een pagina met een scherpe prijs tonen komt nu nog te vroeg.

Wanneer je klant op zoek is naar de kosten van zonnepanelen, en dus zoekt op ‘kosten zonnepanelen’, is het een uitstekend moment om de prijspagina te tonen.

AIDA-methode toepassen op je website

Ontwerp dus een specifieke landingspagina per fase. Neem vervolgens de bezoeker/klant mee naar de volgende fase. Dat doe je onder andere door een opvallende knop waar de gebruiker op kan klikken. We noemen deze knop de CTA-Button (Call To Action).

Conclusie

Wees je bewust van de verschillende koopfases en de verschillende verwachtingen van je klant. Zorg voor verleiding door het AIDA-model toe te passen binnen je website. Zorg dat je de SEO-factoren aan laat sluiten bij de specifieke landingspagina’s.