Web Analytics
Kennisbank
Home / Kennisbank

Wat is Heatmap?

Een heatmap heet ook wel een warmtebeeld. Een heatmap is een meetresultaat uit een onderzoek wat je met eye-tracking doet. Het geeft de delen van het scherm weer waar de blik van de bezoeker naar toe ging en de meeste aandacht trok. De heatmap laat ook zien hoe láng de bezoeker naar een plek op bijv. een webpagina heeft [...]

By |FAQ Categories: |

Wat zijn Heading Tags?

Een header tag of headings, zijn de koppen van een contentpagina. Dit is wat anders dan een head-tag. Een head-tag staat bovenin HTML en komt op iedere pagina terug. Een heading is een andere tag, waarmee je dus een kop of sub-kop aangeeft. Je gebruikt een heading-tag om structuur aan te brengen in je content. Bezoekers en zoekmachines kunnen [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Geo-Targeting?

Bij Geo-targeting hou je bij het plaatsen van onlineadvertenties rekening met de locatie van de bezoeker. Wanneer je als adverteerder alleen potentiële klanten in je eigen gebied wilt bereiken kun je de content je advertentie hierop aanpassen. Je kunt je richten op landen, provincies, steden of postcodes. Bij Geo-targeting, of locatie-targeting maak je gebruik van bijv. de IP-adressen van [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Facebook Marketing?

Bij Facebook Marketing maak je gebruik van online marketing via Facebook. Facebook heeft een dusdanig bereik dat je doelgroep zowel lokaal, landelijk als internationaal kan zijn. Facebook marketing kan je bijv. conversie opleveren. Ook kun je daarmee je naamsbekendheid vergroten en kom je in contact met je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld een Facebook advertentie aanmaken met een pakkende tekst [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Eye-Tracking?

Eye-Tracking is een onderzoek waarmee je meet waar iemands naar kijkt, waar z’n blik op is gericht. Met een eye-tracker meet je de oogbeweging en de stand van het oog. Deze methode is goed in te zetten om de effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid van een website te testen. Je kunt precies zien welke onderdelen van een pagina de aandacht trekken [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Evergreen Content?

Een Evergreen kun je vertalen met een ‘gouwe ouwe’, iets wat jarenlang populair blijft. Evergreen Content kun je dan ook beschouwen als content van je website die jarenlang actueel en relevant blijft. Het is blijvend interessant voor je doelgroep en daarmee ook voor zoekmachines als Google. Dit kan zelfs jaren nadat je de content hebt gepubliceerd meehelpen bij je [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is E-mail Marketing?

Bij E-marketing benader je potentiële klanten rechtstreeks door midden van een e-mail. Het is daarmee een vorm van Direct Marketing. Eén van de bekendste vormen van e-mail marketing is het versturen van nieuwsbrieven. Het kan een krachtig en effectief marketingmiddel zijn, wanneer (potentiële) klanten via e-mail op de hoogte worden nieuwe en op hen van toepassing zijnde ontwikkelingen en [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is E-Commerce?

E-commerce ook wel E-business genoemd is een verzamelnaam voor alle online commercie. E-commerce staat voor Electronic Commerce, waarbij dus computers en alle bijbehorende netwerken van belang zijn. Het gaat daarbij niet alleen om de aankoop van een product, maar ook om alle daarbij behorende acties. Denk daarbij aan distributie, verzamelen van informatie, maar ook online betalingen en online marketing. [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Customer Journey?

De Customer Journey is een term die aangeeft welke ‘reis’ de klant aflegt wanneer hij een product of dienst gaat kopen. De reis begint bij de oriëntatiefase, doorloopt dan diverse stappen, fases en contactmomenten voordat de aankoop plaatsvindt. Ook na de aankoop kan er een relatie met de klant ontstaan. Wanneer je weet welke fases de klant doorloopt en [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is CPT – Cost per Thousand / CPM – Cost per Mille?

De Cost per Thousand (CPT) of Cost per Mille (CPM, waarin de ‘M’ staat voor het Latijnse duizend) is de prijs die je voor je advertentie betaalt per 1000 vertoningen. Het gaat hierbij om advertenties in allerlei media, zoals kranten, tijdschriften, televisie, radio en online advertenties. De CPM of CPT is de maatstaf om te meten wat de kosten [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is CPS – Cost per Sale?

De Cost per Sale (CPS) is een tarief dat je betaalt voor een advertentie waarbij de werkelijke verkopen leidend zijn. Je betaalt pas voor je advertentie als er een verkoop heeft plaatsgevonden nadat er op de advertentie is geklikt. De CPS heet ook wel PPS, Pay per Sale, oftewel betalen per verkoop. Het is niet gelijk aan de Cost [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is CPI – Cost per Impression?

De Cost per Impression (CPI) is een tarief dat je betaalt per vertoning. De CPI kun je zowel voor advertenties als voor webpagina’s uitrekenen. Elke keer dat een bezoeker je advertentie te zien krijgt, telt dit als 1 view, 1 vertoning. Je betaalt dus een tarief per weergave, ook als de bezoeker niet op de advertentie klikt. Een andere [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is CPL – Cost per Lead?

De Cost per Lead (CPL) geeft aan wat de kosten van een onlineadvertentie zijn, waarbij je betaalt voor elke lead, dus niet voor elke klik. Een lead ligt tussen een bezoeker en een klant in. Het gaat om een potentiële koper, maar deze heeft nog niet concreet een aankoop gedaan. Dat betekent dat een bezoeker zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is CPC – Cost per Click?

De Cost per Click (CPC) geeft aan wat de kosten zijn van een onlineadvertentie waarbij je niet voor de advertentie zelf betaalt, maar voor elke klik die je erop krijgt. Op deze manier betaal je voor wat het oplevert en niet alleen voor zichtbaarheid. De advertentie kan bijvoorbeeld bestaan uit een banner, een beeldadvertentie, een link of een tekstadvertentie. [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is CPA – Cost per Action?

De Cost per Action (CPA) oftewel ‘bedrag per actie’ geeft aan wat de kosten zijn van een bepaalde actie van een (website)bezoeker. Die actie is meestal een vorm van conversie. De bezoeker koopt iets, of vraagt iets aan, bekijkt iets, etc. De adverteerder betaalt hierbij dus een bedrag per actie. Dit gaat om een vorm van Internet Marketing en [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Conversion Rate?

Het conversiepercentage, of de Conversion Rate is het percentage succesvolle conversies ten opzichte van het totaal aantal bezoekers van je website. Het geeft aan hoeveel klikken tot een resultaat leiden, zoals een aankoop, of een aanvraag. De conversieratio geeft dus het percentage bezoekers aan dat je website omzet in effectieve conversies. Haal ook een hoge Conversion Rate en [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Conversietracking?

Onder conversietracking vallen alle systemen, waarbij je gegevens verzamelt over conversie. Dit gebeurt in percentages en aantallen. Je kunt alle transacties die je bezoekers doen meten, zoals aankopen, downloads, ingevulde formulieren, telefoontjes, etc. Dit kun je bijvoorbeeld bijhouden via Adwords of Google Analytics. Daarmee kun je dan meteen meten hoeveel bezoekers je gemiddeld nodig hebt om een conversie te [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Conversie Optimalisatie?

Bij Conversie is het de bedoeling dat de bezoekers van je website actie gaan ondernemen. Bij conversie optimalisatie richt je je website dusdanig in dat die conversie zo maximaal mogelijk wordt. Je zoekt uit waarom je bezoekers wel of niet converteren en gaat dat steeds verder verbeteren met als doel dat klanten nog eerder of sneller of meer acties [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Conversie?

Conversie is het moment dat de bezoeker van je website of de ontvanger van je boodschap daadwerkelijk actie onderneemt. Dat kan zijn dat hij een aankoop doet, informatie aanvraagt, een brochure downloadt, een online seminar volgt, een filmpje bekijkt, etc. De doelen die je stelt bepaal je zelf. Uiteindelijk is het doel van je website conversie: dat bezoekers actie [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Comment Spam?

Comment Spam is een techniek die valt onder black hat SEO. Bij deze methode worden reacties automatisch geplaats op websites en weblogs. Wanneer je kunt reageren op artikelen, wordt bij comment spam vaak een link naar een website toegevoegd. De comment spammer hoopt hiermee dat hij beter gevonden zal worden in de zoekmachines. De spammer maakt vaak een zogenaamd [...]

By |FAQ Categories: |
Go to Top