Web Analytics
Kennisbank
Home / Kennisbank

Wat is CPS – Cost per Sale?

De Cost per Sale (CPS) is een tarief dat je betaalt voor een advertentie waarbij de werkelijke verkopen leidend zijn. Je betaalt pas voor je advertentie als er een verkoop heeft plaatsgevonden nadat er op de advertentie is geklikt. De CPS heet ook wel PPS, Pay per Sale, oftewel betalen per verkoop. Het is niet gelijk aan de Cost [...]

Wat is CPI – Cost per Impression?

De Cost per Impression (CPI) is een tarief dat je betaalt per vertoning. De CPI kun je zowel voor advertenties als voor webpagina’s uitrekenen. Elke keer dat een bezoeker je advertentie te zien krijgt, telt dit als 1 view, 1 vertoning. Je betaalt dus een tarief per weergave, ook als de bezoeker niet op de advertentie klikt. Een andere [...]

Wat is CPL – Cost per Lead?

De Cost per Lead (CPL) geeft aan wat de kosten van een onlineadvertentie zijn, waarbij je betaalt voor elke lead, dus niet voor elke klik. Een lead ligt tussen een bezoeker en een klant in. Het gaat om een potentiële koper, maar deze heeft nog niet concreet een aankoop gedaan. Dat betekent dat een bezoeker zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven [...]

Wat is CPC – Cost per Click?

De Cost per Click (CPC) geeft aan wat de kosten zijn van een onlineadvertentie waarbij je niet voor de advertentie zelf betaalt, maar voor elke klik die je erop krijgt. Op deze manier betaal je voor wat het oplevert en niet alleen voor zichtbaarheid. De advertentie kan bijvoorbeeld bestaan uit een banner, een beeldadvertentie, een link of een tekstadvertentie. [...]

Wat is CPA – Cost per Action?

De Cost per Action (CPA) oftewel ‘bedrag per actie’ geeft aan wat de kosten zijn van een bepaalde actie van een (website)bezoeker. Die actie is meestal een vorm van conversie. De bezoeker koopt iets, of vraagt iets aan, bekijkt iets, etc. De adverteerder betaalt hierbij dus een bedrag per actie. Dit gaat om een vorm van Internet Marketing en [...]

Wat is Conversion Rate?

Het conversiepercentage, of de Conversion Rate is het percentage succesvolle conversies ten opzichte van het totaal aantal bezoekers van je website. Het geeft aan hoeveel klikken tot een resultaat leiden, zoals een aankoop, of een aanvraag. De conversieratio geeft dus het percentage bezoekers aan dat je website omzet in effectieve conversies. Haal ook een hoge Conversion Rate en [...]

Wat is Conversietracking?

Onder conversietracking vallen alle systemen, waarbij je gegevens verzamelt over conversie. Dit gebeurt in percentages en aantallen. Je kunt alle transacties die je bezoekers doen meten, zoals aankopen, downloads, ingevulde formulieren, telefoontjes, etc. Dit kun je bijvoorbeeld bijhouden via Adwords of Google Analytics. Daarmee kun je dan meteen meten hoeveel bezoekers je gemiddeld nodig hebt om een conversie te [...]

Wat is Conversie Optimalisatie?

Bij Conversie is het de bedoeling dat de bezoekers van je website actie gaan ondernemen. Bij conversie optimalisatie richt je je website dusdanig in dat die conversie zo maximaal mogelijk wordt. Je zoekt uit waarom je bezoekers wel of niet converteren en gaat dat steeds verder verbeteren met als doel dat klanten nog eerder of sneller of meer acties [...]

Wat is Conversie?

Conversie is het moment dat de bezoeker van je website of de ontvanger van je boodschap daadwerkelijk actie onderneemt. Dat kan zijn dat hij een aankoop doet, informatie aanvraagt, een brochure downloadt, een online seminar volgt, een filmpje bekijkt, etc. De doelen die je stelt bepaal je zelf. Uiteindelijk is het doel van je website conversie: dat bezoekers actie [...]

Wat is Comment Spam?

Comment Spam is een techniek die valt onder black hat SEO. Bij deze methode worden reacties automatisch geplaats op websites en weblogs. Wanneer je kunt reageren op artikelen, wordt bij comment spam vaak een link naar een website toegevoegd. De comment spammer hoopt hiermee dat hij beter gevonden zal worden in de zoekmachines. De spammer maakt vaak een zogenaamd [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is A/B Test?

Met een A/B Test kun je de effectiviteit van twee opties meten. Deze testmethode wordt vaak gebruikt bij online marketing waarbij je 2 varianten van een webpagina of een advertentie tegenover elkaar test. De beide varianten verschillen maar op een klein onderdeel van elkaar. Variant A wordt aan 50% van de bezoekers getoond en variant B aan de andere [...]

Wat is Call to Action?

Een call to action (CtA) moet ervoor zorgen dat de bezoekers van je website of ontvangers van je commerciële boodschap tot actie overgaan. Je haalt ze met de CtA bijvoorbeeld over om je product of dienst aan te schaffen, je te bellen of iets van je website te downloaden zoals een whitepaper. Met behulp van een call to action [...]

Wat is Business-to-Consumer (B2C)?

Bij Business-to-Consumer (B2C) gaat het om de levering van bedrijven aan particulieren. De doelgroep van de aanbieder van een product of dienst bevindt zich in dat geval binnen de consumentenmarkt. Over het algemeen betreft het hier de detailhandel. Check wat internet marketing m.b.t. B2C voor jou kan betekenen

Wat is Business-to-Business (B2B)?

Business-to-Business staat voor van bedrijf-tot-bedrijf, oftewel het gaat hier om leveringen van goederen en diensten van bedrijven aan andere bedrijven. De doelgroep van een aanbieder van een product of een dienst bestaat dan uit andere bedrijven of instellingen. Het gaat dan vaak om bedrijven die producten of diensten kunnen doorverkopen. Internetmarketing is dé manier om jouw doelgroep te [...]

Wat is Cloaking?

Cloaking is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die valt onder black hat SEO. Je zorgt ervoor dat de zoekmachines een geoptimaliseerde pagina te zien krijgen, terwijl de bezoekers andere content zien. Hiermee misleidt je enerzijds de zoekmachines, waardoor je hoger in de zoekresultaten kunt verschijnen. Anderzijds misleid je ook je bezoeker, doordat deze een bepaalde verwachting heeft van de landingspagina. [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is Bounce Rate – Bounce Percentage?

De Bounce rate geeft het percentage bezoekers weer dat je website verlaat zonder door te klikken naar ander pagina’s op je website. Ze bekijken dus één pagina en verlaten daarna je website weer zonder verdere actie te ondernemen. De instappagina is dan gelijk aan de uitstappagina. De bounce rate heet ook bouncepercentage of weigeringspercentage. Wat betekent een [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is AMP?

AMP is de afkorting van Accelerated Mobile Page, oftewel het is een toepassing van Google waarbij webpagina’s op mobiele apparaten sneller worden geladen. Je kunt dit bereiken doordat een AMP pagina een uitgeklede variant is van een reguliere webpagina. Je laat daarbij zware geprogrammeerde codes achterwege. De content blijft staan, maar je past de styling aan. Dit doe je [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is AIDA en AIDA MODEL?

Het AIDA-model is een marketing model dat je kunt gebruiken om je doelgroep aan te zetten tot een actie, zoals bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het maken van een afspraak. Het model bestaat uit vier stappen en de eerste letters van die vier stappen vormen het woord AIDA: Attention, Interest, Desire en Action. De vier [...]

By |FAQ Categories: |

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek is de onderzoeksmethode om te achterhalen wat de beste zoekwoorden zijn om de gewenste doelgroep te kunnen bereiken via online marketing. Waarom is zoekwoorden onderzoek zo belangrijk? Meestal is het doel van het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek om optimaal SEO resultaat voor een website te verkrijgen. Maar inmiddels is het ook voor adverteren op [...]

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van websites zodat deze beter vindbaar worden in de organische resultaten van zoekmachines zoals bijv. Google. Een ander (veel gebruikt) woord voor zoekmachine optimalisatie is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization. Waarom zoekmachine optimalisatie? Google werkt met hele complexe algoritmes om de rankschikking van websites te bepalen. D.m.v. crawlers worden webpagina [...]

By |FAQ Categories: |