Een snippet is de korte omschrijving die een zoekmachine toevoegt aan het zoekresultaat (titel, URL en beschrijving). Een Rich Snippet is een toevoeging aan die standaardresultaten om de zoekresultaten te verrijken. De weergave van die extra informatie is vaak een trigger voor bezoekers om op het zoekresultaat te klikken. Daardoor kan de CTR, doorklikratio, hoger worden en je ranking daarmee verbeteren. Google toont echter pas Rich Snippets als ze relevant bevonden zijn voor de bezoeker.

De toevoegingen aan de broncodes, micro-data, kun je terugvinden in het ‘vocabulaire’ van schema.org: een soort woordenboek voor opmaakgegevens.

Soorten Rich Snippets

Er kunnen verschillende Rich Snippets worden getoond, zoals:

  • Breadcrumbs: dit is een soort visueel kruimelspoor voor de bezoekers van je website. Ze kunnen door dat spoor te volgen heel gemakkelijk zien waar ze zich bevinden in de navigatiestructuur. Je kunt met een enkele muisklik naar een hogere categorie of de homepage gaan.
  • Reviews: sterren geven aan wat de waardering is van een onderdeel van je website, zodat je snel kunt zien hoe tevreden mensen zijn.
  • Audio, video en afbeeldingen: deze kun je nog voorzien van nadere informatie: de naam van de maker, de afspeelduur, reviews ervan, publicatiedatum, etc.
  • Boeken, films, series: informatie die je kunt meegeven zijn bv de regisseur, acteurs, duur van de film, beoordelingen, releasedatum, etc.
  • Recepten: informatie die hieraan toegevoegd kan worden: foto’s, bereidingstijd, ingrediënten, calorieën, etc.
  • Producten: aan producten kun je de volgende eigenschappen meegeven: merknaam, prijs, aanbiedingen, voorraadstatus, reviews, etc.
  • Personen: personen als Rich Snippets kun je bv gebruiken bij auteurs. Voor deze Rich Snippets moet je wel extra handelingen verrichten, zoals het invullen van een formulier van toelating.
  • Evenementen: de naam van het evenement, artiesten, datum, locatie, toegangsprijzen en dergelijke kunnen hieraan toegevoegd worden.