Long tail beschrijft het verschijnsel dat door de opkomst van internet er meer aanbod komt van producten dan enkel die producten die erg goed lopen. Webwinkels halen nu een groot deel van hun omzet uit de verkoop van een paar producten uit de staart van de omzetcurve. Die producten zijn dan verre van populair en zouden normaliter niet worden aangeboden. Die staart heet de ‘long tail’ en hoe langer de tail, hoe meer je zult verkopen. Door de omvang van het internet is er een grotere potentiële afzetmarkt. Door alle producten met een kleinere vraag uiteindelijk op te tellen wordt dat ook een interessante markt.

Long Tail alleen belangrijk voor SEO?

Je kunt bij het gebruik van zoekmachines kijken naar termen waarop veel wordt gezocht. Dat betekent in potentie een grote groep potentiële klanten. Maar op deze zoektermen zit ook de grootste concurrentie. Dat betekent dat je meer moet investeren om echt onder de aandacht te komen. En de concurrentie is kwalitatief vaak ook hoger en groter. Grotere doelgroep, maar lastiger om te zetten in echte klanten.

Een andere strategie is om meer bezoekers te trekken door je te richten op de long tail, oftewel op de minder populaire zoektermen. Deze termen trekken weliswaar minder bezoekers en dus potentiële klanten. De kans om op deze termen te scoren is wel weer groter. Veel long tail kan dus ook weer veel bezoekers opleveren.

Long tail betreft dus niet alleen SEO. De keuze voor Long en Short raakt ook direct aan Conversie! Welke strategie beter is, is op voorhand niet te zeggen. Dit vereist gedegen onderzoek. Zowel SEO-onderzoek als onderzoek naar Conversie. De beste weg kan overigens ook een combinatie van short tail en long tail zijn.

Tip: Of het nu Short Tail of Long Tail moet zijn, laat dit nooit alleen over aan een hard core SEO-specialist. Met alleen de blik op SEO maak je echt andere keuzes dan wanneer je ook focust op Conversie. En laten we eerlijk zijn: aandacht (SEO) alleen heb je niks aan; Conversie is toch echt het belangrijkste!