Inbound Marketing is een marketingstrategie die tot doel heeft op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep aan te bieden. Met Inbound Marketing probeer je ervoor te zorgen dat je potentiële klanten je op het internet vinden op het moment dat ze je nodig hebben. In tegenstelling tot Outbound Marketing is Inbound Marketing een vriendelijke marketing methode. Nooit opdringerig; gebaseerd op een perfecte timing.

Bij Inbound Marketing zet je als basis minimaal zoekmachineoptimalisatie in. Eventueel aangevuld met social media en content marketing. Je kan dit gebruiken als een geïntegreerde aanpak van marketingkanalen om relevante content te bieden.

Welke onderdelen neem je mee in Inbound Marketing?

Je houdt met je strategie rekening met de volgende aspecten:

  • Buyer Personas: wat zijn je meest ideale prospects
  • Buyer Journey: welke zoektocht legt die prospect af voordat hij klant wordt
  • Content Marketing: je zorgt voor content die aansluit bij de behoefte van de prospect
  • Rapportages: je bepaalt de meetinstrumenten die je helpen om te analyseren hoe je inzet verloopt en waar je kunt verbeteren
  • Marketing Automation: eventueel kun je tools en kanalen op een geautomatiseerde manier inzetten