Wat is zoekmachine optimalisatie? Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van websites zodat deze beter vindbaar worden in de organische resultaten van zoekmachines zoals bijv. Google. Een ander (veel gebruikt) woord voor zoekmachine optimalisatie is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization.

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Google werkt met hele complexe algoritmes om de rankschikking van websites te bepalen. D.m.v. crawlers worden webpagina ’s op het web gescand. De data die hieruit voortkomen worden door de algoritmes verwerkt, waardoor een bepaalde ranking ontstaat. Hoe beter een webpagina op SEO gebied is geoptimaliseerd, hoe hoger de webpagina rankt in Google. En hoger ranken, betekent: beter gevonden worden door bezoekers. Beter gevonden betekent: des te meer relevante bezoekers. En meer relevante bezoekers resulteert in meer ‘gewenste acties’ (bijvoorbeeld bestellingen) op een website.

Waaruit bestaat SEO?

Google geeft uiteraard niet z’n algoritmes vrij. Wél worden richtlijnen gegeven waaraan SEO specialisten zich kunnen houden. Dit is gunstig voor Google, want hoe hoger de kwaliteit van zoekresultaten, hoe meer bezoekers Google kan verwachten, hoe beter Google ’s businessmodel werkt.

En ondanks dat Google z’n algoritmes niet vrijgeeft zijn SEO-specialisten in staat om de geheimen erachter behoorlijk scherp te ontrafelen. De echte top SEO-specialisten proberen op grote schaal verscheidene technieken uit. Hierbij verzamelen ze ook op grote schaal de data en de resultaten. Op basis van deze gegevens en cijfers is nauwkeurig te achterhalen welke wijzigingen welk effect hebben gehad en zullen gaan hebben.

Wat zijn een aantal belangrijke onderdelen voor zoekmachine optimalisatie?

Een belangrijk onderdeel is bijvoorbeeld de content van een website. Welke inhoud staat erop, oftewel hoe kwalitatief goed zijn de teksten van een website. Daarnaast vindt Google autoriteit van een website belangrijk. Hoe is de linkbuilding van een website. En ook de techniek die achter een website zit is een belangrijk onderdeel voor SEO. Er zijn heel veel factoren die meespelen om goed te kunnen scoren in Google. En het is een continu ‘spel’ en een onophoudelijke ‘sport’ om ‘bij’ te blijven en bij te sturen om top te kunnen blijven scoren op SEO gebied.