Domeinautoriteit heet ook wel domeinwaarde. Het geeft aan in welke mate Google vertrouwen heeft in de autoriteit van je website. Het is de SEO-power die een website heeft, oftewel hoe hoog kan een domeinnaam scoren in Google. Hoe hoger je score, hoe relevanter en belangrijker Google je website vindt. Het is een waarde die vooral vergelijkt of je hoger of lager scoort dan de concurrentie en ligt tussen 0 en 100.

In lijn hiermee kun je ook pagina-autoriteit en link-autoriteit onderscheiden. Dat zijn respectievelijk de waarden van iedere geïndexeerde pagina op je website en de waarden die een link meekrijgt vanaf de pagina waarop deze staat.

Hoe kun je domeinautoriteit verhogen?

  • Zorg dat je website ook technisch in orde is. Denk daarbij aan een veilige verbinding, de laadtijd, een sitemap of mobielvriendelijkheid.
  • Zorg voor een goed contentstrategie: de inhoud van je website moet aansluiten op de zoektermen van de bezoeker.
  • Zorg voor goede links. Zorg dat er inkomende links van domeinen met een hogere domeinwaarde naar je website verwijzen.
  • Zorg voor meer dan een SEO-strategie: ook andere marketingkanalen kunnen ervoor zorgen dat mensen actief gaan zoeken naar jouw merk of bedrijf. Hierdoor zal Google je website gaan zien als bekender en autoritairder. Denk bijvoorbeeld aan social media, Adwords, reclameboodschappen en advertenties.