SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising, oftewel Zoekmachine Adverteren. Via een zoekmachine, in de meeste gevallen Google, kun je een advertentie kopen om je website onder de aandacht te brengen van jouw doelgroep. Google heeft hiervoor het advertentiekanaal ‘Google Adwords‘ ontwikkeld, tegenwoordig ‘Google Ads’ genoemd.

Wat is SEA? Hoe werkt Google Adwords?

Google Adwords is een advertentiesysteem dat werkt via vraag en aanbod. Je kunt via een veilingsysteem bieden op een bepaalde advertentieplek. Het gaat hierbij om advertentieplekken met tekst, beeld of bewegend beeld. Dit bieden doe je op bepaalde zoekwoorden.

Wat kost adverteren via Google Adwords?

Je weet vooraf niet precies wat je kwijt zult zijn bij Google Adwords. Je betaalt nl. niet voor het plaatsen van de advertentie. Maar je betaalt voor het aantal kliks wat je erop krijgt. Daarnaast weegt Google mee hoe belangrijk jouw website is m.b.t. de beoogde doelgroep. Het bedrijf wat het meeste per klik wil betalen krijgt voorrang bij Adwords. Hoe hoger de betaalde prijs, hoe vaker je getoond wordt en/of hoe hoger je getoond word. Maar ook: hoe populairder de zoekwoorden, hoe duurder de prijs per klik.