SEM staat voor Search Engine Marketing. Oftewel Zoekmachine Marketing. Dit omvat zowel SEO (= Search Engine Optimization = zoekmachine optimalisatie) als SEA (= Search Engine Advertising: zoekmachine adverteren).

Wat is het doel van SEM?

Om websites beter vindbaar te maken heb je SEM nodig. D.m.v. SEO en/of SEA zorg je er voor dat er zoveel mogelijk bezoekers naar jou website komen. En hoe meer bezoekers, hoe meer kans op omzet.

De basis van goede, effectieve  SEM wordt gevormd door je website met SEO. Door het optimaal neerzetten van SEO in je website zorg je ervoor dat je website in de organische resultaten in Google meedoet. Je zorgt ervoor dat je website ook op de lange termijn goed zichtbaar is in Google en een stevige toppositie in handen krijgt en houdt. Je doet er verstandig aan dit te laten uitvoeren door een goede SEO specialist.

Beschik je over voldoende budget, dan kun je door middel van SEA er voor zorgen dat je website ook zichtbaar op zoektermen die niet de kern van je business vormen. De prijs voor deze secundaire keywords wordt bepaald door de mate van concurrentie. Hoe groter de concurrentie is, hoe hoger de prijs die je hiervoor betaalt.