Open Graph is een, door Facebook bedacht, systeem waarmee een betere integratie van websites en Facebook tot stand gebracht wordt. Links van websites die je op Facebook post kun je Rich Graphs maken, waarmee je een bepaalde controle krijgt over hoe die link er op Facebook uitziet.

Als je een link plaatst op Facebook verschijnt daar een kadertje met daarop een afbeelding, een titel, een omschrijving en de link. Met Open Graph kun je de invulling van dat kadertje zelf beïnvloeden.

Hoe pas je Open Graph toe op je website?

Je kunt Open Graph toepassen door gebruik te maken van metatags in de broncode van je website. Deze kun je kun implementeren met een plug-in in je Content Management Systeem. De volgende 4 metatags gebruik je daarbij in je broncode:

  1. og:title – De titel van je pagina of bericht
  2. og:type – Het type content dat je deelt is vaak een website, maar het kan ook een ‘article’ of ‘product’ zijn.
  3. og:image – Upload een afbeelding (minimaal 600 x 315 pxl) en plaats de URL ervan.
  4. og:url – De directe URL van de pagina waar je naartoe linkt.

Voordelen van Open Graph

Door Open Graph toe te passen creëer je meer bereik. Als je content goed is vormgegeven valt het meer op in de tijdlijn en blijft het langer hangen doordat je meer likes en clicks krijgt.
Daarnaast wordt Facebook steeds meer gebruikt als zoekmachine en met Open Graph word je beter vindbaar op Facebook.