Google Search Console voorheen Google Webmaster ToolsGoogle Search Console is een gratis SEO-tool van Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google bijhouden en controleren. Het geeft je inzicht in de statistieken van je website, zodat je die nog beter kunt optimaliseren. Voor de liefhebbers: tot mei 2015 heette de voorloper van Google Search Console nog Google Webmaster Tools.

Wat kun je met Google Search Console?

Met de Search Console kun je een aantal analyses uitvoeren, zoals:

  • De zoekopdrachten waarmee je website wordt gevonden
  • De gemiddelde positie van een bepaald zoekwoord
  • De prestaties van je pagina’s zoals impressies, clicks, CTR en ranking
  • Voor een specifieke pagina de hoeveelheid zoektermen en welke termen er gebruikt zijn
  • Indexering van je pagina’s
  • Inzicht in je linkprofiel: van waaruit wordt er naar je website doorgelinkt
  • Crawlfouten
  • enz.

Eén van de 1ste acties die je met Google Search Console uitvoert is het koppelen van GSC aan je website. Dat doe je door in de Search Console de sitemap.xml van je website aan te melden bij Google.

In deze technische sitemap staan alle URL’s die je aan Google, of eigenlijk de Google Crawler, wilt aanbieden. Hierbij gaat het sowieso om de URL’s van de belangrijke basispagina’s natuurlijk. Maar dit kunnen ook iets minder belangrijke pagina’s zijn. Of ook je Blogposts, video’s, authors etc. Elke URL die je door Google wilt laten crawlen en indexeren kun je opnemen in de sitemap.

Google Search Console voor optimaliseren van websites

Nadat je website aan de Search Console van Google is gekoppeld krijg je meer inzicht in hoe Google naar jouw website kijkt. Eén van de voordelen daarvan is dat je een klein kijkje in de keuken van Google krijgt. Verschillende fouten die Google detecteert worden namelijk gemeld in de GSC.

Bijvoorbeeld wanneer je pagina’s verwijderd of verplaatst hebt. In dat geval bestaat de oude URL niet meer. Als je bent vergeten om de oude verwijzingen naar deze pagina aan te passen, dan zal GSC hiervan na een bepaalde tijd een melding geven.

Google Search Console is een belangrijke tool bij het onderhouden en optimaliseren van je website. Zoals altijd zijn er ook een aantal nadelen aan de GSC-tool:

  • er kan nogal een flinke tijd zitten tussen het ontstaan van fouten in de website en het moment van melden in GSC
  • niet elke fout wordt door GSC opgemerkt
  • in Google Search Console worden ook meldingen gegeven die niet te traceren zijn of simpelweg fout zijn
  • in Google Search Console kunnen ook veel meldingen worden gegeven die niet fout zijn en waar geen actie op ondernomen hoeft te worden; dat kan het efficiënt werken met GSC bij omvangrijke websites bemoeilijken
  • GSC kan ook meldingen geven van

Ondanks een aantal mitsen en maren is Google Search Console echt een must als je je website goed in Google wilt positioneren.