Bij linkruil spreken twee bedrijven af om op hun websites naar elkaar te linken. Het idee erachter is: hoe meer links naar mijn website en/of webpagina, des te belangrijker mijn website/-pagina door zoekmachines wordt gevonden. De bedoeling van linkruil is dus dat je een betere positie in de zoekresultaten zou kunnen bemachtigen.

Inmiddels is dit achterhaald. Zoekmachine Google besefte maar al te goed dat dit deel van het Google algoritme onnatuurlijk gebruik in de hand werkte. Inmiddels ziet Google deze manier van linkbuilding als onregelmatig. Een natuurlijke manier van linkruil wordt tegenwoordig dan ook nog alleen gewaardeerd. Zo kun je bijvoorbeeld een gastblog ergens schrijven en op die manier naar je website verwijzen. Of die website geeft dan jouw website weer als zijnde een samenwerkingspartner.

Linkruilverzoeken die je ontvangt om maar zoveel mogelijk links te kunnen opbouwen kun je beter niet honoreren. Inmiddels heeft Google een update, de Penguin-update, geïntroduceerd om dit soort praktijken te kunnen opsporen. Wanneer Google irrelevante links constateert, loop je het risico om strafpunten te krijgen en werkt de strategie van linkruil juist averechts.