De Penguin Update werd in april 2012 door Google geïntroduceerd. Het doel van dit algoritme is het tegengaan van overoptimalisatie van SEO, oftewel webspam. Omdat in het hoofdalgoritme van Google het aantal backlinks op een pagina meetellen bij de positionering van zoekresultaten werd hier misbruik van gemaakt.
Websites kunnen bijvoorbeeld backlinks kopen, programma’s gebruiken die backlinks creëren of relaties met andere websites aangaan met als enige doel het genereren van meer backlinks. De Google Penguin Update spoort deze zogenaamde Link schemes op en kent straffen toe aan de betreffende websites.

Aandachtspunten Google Penguin Update en links

Vermijd slechte spam-achtige links naar je website. Let daarbij op het volgende:

  • Varieer in de ankerteksten van je links. Gebruik afwisselend merknaam, URL, long-tail zoekwoorden of niet-beschrijvende zoekwoorden. Pieken in verwijzingsverkeer kunnen wijzen op spam-links.
  • Haal slechte links weg. Gebruik daarvoor eventueel de disavow tool.
  • Zorg voor optimale interne links. Penguin let vooral op externe links, maar ook interne links geven signalen af naar Google.