SERP staat voor Search Engine Results Page, oftewel: Zoekmachine resultaat pagina. Wanneer een zoekopdracht wordt ingevuld verschijnt er een pagina met de meest relevante internetpagina’s passend bij de zoekopdracht.

Wat vind je in SERP?

De zoekmachineresultaatpagina laat bovenaan de betaalde zoekopdrachten, oftewel advertenties zien. Bij Google zijn dat de Adwords advertenties. Je kunt ze herkennen aan het vetgedrukte woorden ‘Advertentie’ in de linkerbovenhoek, naast het websiteadres. Onder deze advertenties vind je de organische zoekresultaten. D.m.v. SEO kunnen deze organische resultaten beïnvloed worden. Hoe beter de SEO nl. is verwerkt in een website hoe hoger de website rankt in Google.

Als je een zoekopdracht invoert vind je op de SERP als eerste de titel van webpagina ’s met daaronder de url ’s van de pagina ‘s. Dan volgt er een stukje korte informatie m.b.t. het zoekwoord.
Hoe beter deze onderdelen zijn ‘ingevuld’ m.b.t. SEO en Conversie, hoe hoger de webpagina rankt in SERP.

Wat zijn de zoekmogelijkheden binnen SERP?

De standaard zoekmethode is te zoeken op zoekwoorden binnen ‘Alle’ resultaten. Maar je kunt dit ook filteren. Je kunt bijv. ook zoeken op ‘Afbeeldingen’ of ‘Video’s’. Binnen deze subcategorieën kun je dan weer filteren d.m.v. ‘Instellingen’ en ‘Tools’ op allerlei andere zaken.