Met een A/B Test kun je de effectiviteit van twee opties meten. Deze testmethode wordt vaak gebruikt bij online marketing waarbij je 2 varianten van een webpagina of een advertentie tegenover elkaar test. De beide varianten verschillen maar op een klein onderdeel van elkaar. Variant A wordt aan 50% van de bezoekers getoond en variant B aan de andere 50%. Hierdoor kun je kijken wat het resultaat is, bijvoorbeeld door de conversieratio met elkaar te vergelijken. Door steeds een kleine verandering door te voeren kun je kijken wat het effect daarvan is. Denk daarbij aan een ander stuk tekst, een ander beeld, een andere opmaak of ander kleurgebruik.

Waarom een A/B test en waar moet je op letten

Door het gebruik van een A/B test krijg je inzicht in je bezoekersverkeer bij bepaalde aanpassingen op bijv. een webpagina of in een advertentie. Zo kun je finetunen hoe je perfecte advertentie of webpagina eruit kan komen te zien.

Het is belangrijk dat je een groot aantal bezoekers per maand hebt om een goede A/B test uit te kunnen voeren. Omdat het anders erg lang gaat duren voordat je resultaten krijgt. En daarnaast scoor je statistisch betere resultaten als je op veel bezoekers test.