AMP is de afkorting van Accelerated Mobile Page, oftewel het is een toepassing van Google waarbij webpagina’s op mobiele apparaten sneller worden geladen. Je kunt dit bereiken doordat een AMP pagina een uitgeklede variant is van een reguliere webpagina. Je laat daarbij zware geprogrammeerde codes achterwege. De content blijft staan, maar je past de styling aan. Dit doe je bijvoorbeeld door een kleiner logo of een standaard letterype te gebruiken en je voegt geen menu, sidebar of footer toe. Op deze manier zijn er minder onderdelen die ingeladen hoeven te worden. Per saldo gaat het inladen van pagina’s daardoor sneller.

Belangrijk is te weten wat wel of niet achterwege gelaten kan worden, zonder dat dit de SEO aantast. Oftewel, je wilt nog steeds goed gevonden worden in Google, maar je wilt ook graag dat je website snel op mobiele apparaten wordt geladen. Als je website technisch niet goed in elkaar zit, kost dat je SEO punten bij Google. Door dit qua balans zo goed mogelijk neer te zetten, ga je scoren met SEO in de Google resultaten.

Ook goed gevonden worden in Google? De SEO-specialist weet hoe!