Hoe maak je een doeltreffend welvarend online bedrijf?Een welvarend online bedrijf in tijden van crisis is onontbeerlijk. Zéker in deze COVID-19 pandemie is het zéér prettig dat bijv. gesloten bedrijven terug kunnen vallen op het online gebeuren. Maar ook als er geen crisis is, blijkt dat een goed lopend online bedrijf the key is tot het succes voor je bedrijf.

Zeer waarschijnlijk heb je al een website, maar misschien haalt deze niet zoveel leads binnen als je zou willen. Graag laat ik je zien, waar je website aan moet voldoen om wél het rendement te halen wat je graag wilt. Jouw online bedrijf kan heel prima tot een succes worden gemaakt, mits je het goed aanpakt.

Business Strategy als basis voor jouw online bedrijf

Als je jouw bedrijf online op de kaart wilt zetten, zorg dan eerst voor een scherpe Business Strategy voor je diensten/producten. Dit heeft een aantal voordelen. Als je nl. weet waar je bedrijf voor staat en dit ‘verhaal’ helder en duidelijk kunt vertellen en kunt vertalen in je website, komt dat je verkoop ten goede. Met een overduidelijke Business Strategy heb je immers een glashelder verhaal richting je klanten. Dat is pas overtuigend! Klanten weten zo exact wat ze van jouw bedrijf en van het product/dienst kunnen verwachten. Dat zorgt voor goede leads. Simpel.

Het tweede voordeel van een scherpe Business Strategy is dat je heel duidelijk weet waar je doelgroep zit. En daardoor kun je ook heel gericht d.m.v. de juiste zoekwoorden deze doelgroep naar je website halen. Een messcherpe Business Strategy laat dus zien waar je met SEO (zoekmachineoptimalisatie) op moet gaan ‘zitten’ om te scoren op de door jouw bedrijf gewenste doelgroep.

Daarnaast is de heldere Business Strategy onontbeerlijk voor de Conversie (bezoekers overhalen tot actie) van je website. Als er geen goed ‘verhaal’ in je website zit, en je website laat niet helder zien waar jouw bedrijf voor staat en wat je verkoopt, zal je website niet converteren. Bezoekers komen er misschien wel op, maar zijn direct weer vertrokken. Simpelweg omdat ze niet gepakt worden door het verkoopverhaal.

Goed gevonden worden in Google

Een belangrijke overlevingsstrategie is dus, naast een scherpe Business Strategy, dat je website goed gevonden wordt in Google. Anders komt er natuurlijk veel minder bezoek en ook veel minder online verkoop. De SEO in jouw website moet zo optimaal mogelijk neergezet worden om een toppositie in Google te kunnen behalen en jouw online bedrijf op de kaart te zetten. Dit behelst heel veel vlakken. Denk hierbij aan: techniek, content (inhoud van je website) maar ook aan menustructuur, links etc.

Verkopen door Conversie

En wat vaak vergeten wordt, is de Conversie. Terwijl dát je nu juist de leads op moet leveren waar je naar op zoek bent. Stel je hebt veel bezoek, maar er gebeurt niets. Er wordt niets verkocht of aangevraagd. Dan is het leuk dat de SEO werkt, maar je hebt er niets aan. Door Conversie, dat is dat bezoekers overgaan tot actie door bijv. het doen van een aanvraag of een aankoop, genereer je écht je verkoop. En dat is uiteindelijk natuurlijk wat je wilt!

Drie factoren die een online bedrijf succesvol makenOnline succes

Hoe dan ook is het belangrijk dat jouw Business Strategy helder en duidelijk online wordt neergezet. Dit is cruciaal om veel potentiële klanten binnen te halen. Als je de SEO optimaal verwerkt in je website, kan online goed gevonden worden niet uitblijven. Conversie is essentieel voor het binnenhalen van effectieve leads. En het samenspel van deze 3 factoren, Business Strategy, SEO en Conversie is de basis van het succes van jouw online bedrijf!

De grote voordelen van het inzetten op online op een rij

Je ziet het zelf vast ook al. En je wéét dat je deze online weg in moet slaan om je kansen te vergroten. Om je bedrijf tot een succes te maken, móet je online in de top meedoen.
Maar…….., als je nog twijfelt of het de investering wel waard is, dan zet ik graag de grote voordelen van inzetten op online nog even voor je op een rij.
Sowieso wel even leuk om te weten, ook als je al besloten hebt deze online weg in te slaan ;-).

Geld besparen in tijden van nood

Tegenwoordig wordt veel geld uitgegeven aan bijv. Google Adwords en Google shopping. Hier gaan héle budgetten aan op. Maar als er een crisis uitbreekt met alle financiële gevolgen van dien dan drogen de budgetten snel op. Hoe profileer je jouw bedrijf dan nog in de top van Google? Je komt direct niet meer voor met je advertenties en je verkoop zakt direct weg, gaat misschien daardoor wel naar nihil. Met SEO is dat niet het geval, zelfs als je helemaal zou stoppen, ben je écht niet direct je topposities kwijt. SEO is dus veel duurzamer.

SEO is daarnaast meestal ook nog eens veel goedkoper. En dus ook veel bestendiger. Investeren in goede organische SEO is daarom essentieel. Met SEO bouw je autoriteit op. En met SEO bouw je een steeds bredere basis op.
Vergelijk het met een huur- of koophuis. Met huren (vergelijk het met bijv. fors betalen voor slechts beperkt getoonde tijdelijke advertenties) bouw je zelf niets op. Stop je met betalen van de huur, dan sta je met lege handen. Met kopen bouw je wel degelijk iets op voor jezelf.
Als je het dan écht nodig hebt omdat je financiën de dure wegen, bijv. advertenties, niet meer kunnen ophoesten? Dan kun je erop vertrouwen dat je solide en veel goedkopere SEO-basis je online bedrijf nog steeds in de top van Google houdt. Het glasheldere verhaal van je Business Strategy en de Conversie doen de rest.

Online bedrijven schieten als paddestoelen uit de grondOnline verkoop groeit

Online verkoop zal de komende jaren alleen nog maar meer terrein winnen. Onze maatschappij is erop ingericht en dit zal alleen nog maar verder groeien. De technologie op online gebied ontwikkelt zich razendsnel. In de toekomst koop je diensten en producten veelal met je smartphone, je smartwatch en wie weet met je Google glasses of nieuwe varianten of gewoon d.m.v. je stem.
Wees daarom voorbereid, zorg dat je online sterk staat. Leg de sterke, solide basis voor jouw bedrijf op online gebied. Wacht niet langer, maar regel het nu! Want op online gebied is het te halen. Sowieso in ‘normale tijden’ maar zeker ook in tijden van crisis. Maar doe het wél goed, want anders is de kans klein dat het gaat werken. Met een scherpe Business Strategy, top SEO en effectieve Conversie. Want dan ga je écht voor de winst. Jóuw online succes!

Wat doe jij? Wachten tot de lang durende storm voorbij is? Of hoor jij bij de echte ondernemers en zet je juist in de crisis de goede stap voorwaarts? Zet nu de eerste stap en: