Hoe los je keyword kannibalisme op?Zoekwoord kannibalisme heeft een negatieve invloed op je Google rankings. Dat is helder. Je leest er alle ins en out over in de blogpost ‘Zó schadelijk is keyword kannibalisme voor jouw Google rankings’ op online marketingplatform IMU. Hoog tijd dus om dit te voorkomen of op te lossen!

Veel content in je website is in principe goed. Je hebt de slogan vast wel eens gezien: “Content is King”. Maar lukraak content plaatsen is linke soep. Voor je het weet heb je last van keyword kannibalisatie en zit je je eigen rankings in Google in de weg.

“Content is King. Strategy Rules”. In dit artikel vertel ik je alles over hoe je keyword kannibalisatie voorkomt, wat je vooral wel of niet moet doen en hoe je het oplost.

Hoe voorkom je zoekwoord kannibalisme?

Keyword kannibalisatie heeft schadelijke gevolgen. Voorkomen is in de meeste gevallen natuurlijk toch beter dan genezen. Maar hoe kun je dat nu het beste doen?

  1. Denk van te voren goed na voordat je de structuur van je website bepaalt. Mijn schaakleraar zei altijd, eerst op je handen zitten (nadenken dus ??) en pas daarna mag je een zet doen. Het zit vaak in ons: direct aan de slag willen gaan. Actie. Er moet wat gebeuren! In je enthousiasme zet je dan vaker dan je je bewust bent een stap te snel. Denk vooraf goed na over hoe de structuur van je website eruit moet komen te zien. Doe dit op basis van de juiste keywords. Dan heb je de eerste slag qua SEO al gewonnen. Dan hoef je daarna niet van alles weer terug te draaien. Mét alle schadelijke gevolgen van dien.Eerst wat tijd nemen dus, daarna sneller scoren met SEO én heel veel tijd winnen én besparen, omdat niet alles omgebouwd hoeft te worden. Want dat is best een behoorlijke klus. Let er wel op dat bepaalde keywords door Google als één en dezelfde kunnen worden gezien. Bijv. ‘laptop bestellen’ en ‘laptop kopen’. Lastig te zeggen waar de grens ligt en wanneer je erover gaat. Pas dus op met het risico dat je wijziging te klein is en dat Google het dan alsnog als één en hetzelfde ziet.
  2. Daarnaast is het erg belangrijk om regelmatig en voortdurend even te checken. Mogelijk is er onbewust toch wat kannibalisme ingeslopen. Met regelmatig checken voorkom je misschien niet dat kannibalisatie optreedt. Maar hoe sneller je er bij bent, hoe groter de kans dat je grote schade voorkomt. Grote schade zou zonde zijn toch? Er op tijd bij zijn is verstandig.
  3. Nog beter is om een overzicht te maken van alle pagina’s die je hebt in je website en te noteren welke pagina op welk zoekwoord zit. Of SEO-tools hiervoor te gebruiken natuurlijk. Je hebt dan overzicht. Maar je hóudt ook overzicht. En zodra je nieuwe content toevoegt, check je wat wel of wat niet kan qua focus keyword.

Doe dit dus vooral niet

Je zou bijv. kunnen denken dat wanneer een website tuinartikelen verkoopt, deze op elke pagina doordrenkt moet worden met het woord ‘tuinartikelen’. Dan weet Google immers precies wat die website verkoopt?

Toch is dat niet de beste aanpak. Want Google beoordeelt niet alleen de website in z’n totaliteit, maar scant juist ook de info pér pagina. Op deze manier probeert Google zijn bezoeker de pagina met de meest relevante informatie voor te schotelen, die past bij de zoekopdracht.

Logisch eigenlijk ook, want een bezoeker wil immers graag hele gerichte én relevante info als hij ergens naar op zoek is. Hij wil natuurlijk niet de info van een héle website, waar hij eerst nog doorheen moet ploegen op zoek naar zijn antwoord!

Google snapt dat en speelt daarop in. Ga je met meerdere of zelfs alle pagina’s zitten op het zoekwoord ‘tuinartikelen’? Dan concurreren deze pagina’s allemaal met elkaar op dat zoekwoord. M.a.w.: keyword kannibalisme. Vermijd dus deze aanpak.

Don’t voorbeeld 2
Het kan ook zijn dat je vooraf niet goed genoeg over de structuur van je website hebt nagedacht. En daarmee ook niet over de zoekwoorden waarop je wilt focussen en op welke pagina. Dan ‘begin’ je gewoon.

Pas later blijkt dat bepaalde pagina’s elkaar overlappen qua content, maar dus ook m.b.t. zoekwoorden. En hop: de pagina’s zitten elkaar dwars in Google. Niet doen dus. Eerst goed nadenken. “Strategy rules”

Don’t voorbeeld 3
Nog zo’n valkuil: content uit de losse pols. “Veel content. Goed voor je SEO”. Dus je gaat driftig aan de slag. En uiteraard blijf je daarbij dicht bij het product, de producten of de dienst(en) die je in je website wilt verkopen.

Maar hoe snel zit je dan in de gevarenzone van het gebruik van hetzelfde zoekwoord voor meerdere pagina’s? Echt sneller dan je denkt is de ervaring! Voordat je het weet ben je alweer de weg ingeslagen van keyword kannibalisme. Balen!

Don’t voorbeeld 4
De laatste valkuil die veel voorkomt: geïndexeerde categorie-pagina’s of overzichtspagina’s. Je kent ze ongetwijfeld. Op sommige websites worden regelmatig blogposts geplaatst. Deze blogposts zijn vaak handig onderverdeeld in categorieën. Tot zover helemaal goed.

Waar je je misschien niet van bewust bent is dat de categorie-pagina’s, met daarop alle blogposts van die categorie, zelf ook worden geïndexeerd. Dat is afhankelijk van je instellingen voor die pagina. Doe je niks, dan indexeert Google standaard ook deze verzamelpagina’s.

Zorg er voor dat dat niet gebeurt. Voordat je het weet staat je category-page ineens in de Google-ranking op zoekwoorden in plaats van je echte blogposts of zelfs je salespages. Een absolute NoNo!

Zo herstel je keyword kannibalisme en de gevolgen

Je hebt inmiddels ontdekt op welk zoekwoord kannibalisme zit en welke pagina’s het betreft. De volgende stap is dan om te bepalen welke van de pagina’s Google het belangrijkst vindt. Dit doe je weer door het trucje van het intypen in de zoekbalk van Google van: site:naam-van-jouw-website.nl zoekwoord(en), dus bijv. site:domein.nl navigatie-systeem.

De pagina van jouw website die dan het hoogst in de zoekresultaten staat is zeer waarschijnlijk de pagina die Google dus het belangrijkste vindt. Die pagina moet dus ook kloppen met jouw oorspronkelijk plan van keypages! Mocht dat niet het geval zijn dan moet je jouw oorspronkelijke keypage weer tot belangrijkste pagina maken. Dit kun je op verschillende manieren doen.

  1. Je kunt de minder belangrijke pagina(’s) ombouwen naar een uniek keyword die niet concurreert met de rest van je zoekwoorden. Zorg dan dat je dát focus keyword doorvoert in de hele pagina m.b.t. content, maar ook in de URL, de title en meta description etc. van de pagina. Pas ook eventuele interne links aan
  2. Je kunt linken vanuit de minder belangrijke pagina(‘s) naar de belangrijkste
  3. Soms kunt je de inhoud van de minder belangrijke pagina(‘s) samenvoegen met de meest belangrijke. Let er dan wel op dat je re-direct(s) gebruikt om de overbodige pagina ook naar deze keypagina te verwijzen!
  4. Soms is het mogelijk van de belangrijkste pagina de canonical pagina te maken en de andere pagina(‘s) daarnaartoe verwijzen
  5. Evt. kun je een no-index op de minst belangrijke pagina’s toevoegen
  6. Misschien kun je een minder belangrijke pagina of artikel zelfs aanbieden bij een externe partij als content en de betreffende pagina of artikel van je eigen website verwijderen
  7. In het uiterste geval kun je de ‘overbodige’ dwarsliggende pagina’s besluiten botweg te verwijderen

Nog een laatste tip: zoals altijd duurt het enige tijd voordat Google je aanpassing in de indexering verwerkt. Dat kan een kwestie van dagen zijn als je geluk hebt. Het kan als je echt pech hebt ook een kwestie van maanden zijn. Focus en doorzettingsvermogen zijn hier wel van belang.

Hoe bepaal je goede keywords?

Eigenlijk is dat weer een heel ander verhaal. Maar voor het herstellen van schadelijk keyword kannibalisme kan het alsnog bepalen van de juiste zoekwoorden erg belangrijk zijn. In een notendop werkt het als volgt.

Allereerst: het is verstandig een tool te gebruiken om e.e.a. te kunnen onderzoeken. Er zijn verschillende betaalde en onbetaalde tools waar je je voordeel mee kunt doen. De onbetaalde tools hebben vaak restricties, bijv. een maximaal aantal zoekopdrachten per dag etc.

KWFinder of Answer the public (geeft je op een creatieve manier gerelateerde zoekwoorden) zijn voorbeelden van die tools. De tools geven meestal meer info en inzicht m.b.t. zoekwoorden, zoals zoekvolume, CPC etc. Andere tools, zoals bijvoorbeeld ÜberSuggest en SEMrush, kun je eerst gratis aan proeven, maar wil je wat meer, dan volgt een betaalde versie.

Mijn advies is wel, als je het echt zelf wilt doen, schaf dan een goede tool aan, want anders wordt het al gauw half werk. En … half werk is geen werk ??!

Neem het belangrijkste zoekwoord van je website en check via de tool welke daaraan gerelateerd zijn. Je zou er bijv. voor kunnen kiezen om voor long-tail zoekwoorden te gaan of een synoniem van je zoekwoord te nemen etc. Als je ermee bezig gaat, komen er meestal vanzelf goede ideeën opborrelen waar je mee verder kunt.

Zet zó de beste stappen richting jouw online succes

Heel logisch dat je klaar bent met het geknabbel en de rankwissels binnen je site en dat je voor goede waardevolle leads wilt gaan.

De eerst stap is (h)erkennen van keyword kannibalisme in je website. Check!
Je weet waar je op moet letten en wat het precies inhoudt. Check!
De volgende stap is het oplossen ervan. Begin ermee. Check!
Pak het aan en zorg dat er in jouw website geen kannibalisme meer te vinden is. Check!
Regel daarna dat het vervolgens óók niet weer gebeurt. Check!
Zet dus een belangrijke stap naar jouw online succes! Dubbelcheck!!

Content is King. Maar een King zonder strategie, plan en focus verliest heel snel zijn titel. Goede Content is nodig en nuttig. Maar een goede strategie is echt belangrijker.

Voorkom schade van zoekwoord kannibalisatie. “Content is King. Strategy Rules!”