Goed starten met bloggen met deze blog tipsNeem deze onmisbare blog tips vooral nog even mee voordat je gaat beginnen aan je eerste blog. Want je staat te trappelen, je wilt uit de startblokken, genoeg gelezen. En dat snap ik helemaal! Zeker nadat je je goede voorbereiding hebt gedaan en weet hoe je het aan gaat pakken, zie de blog: ‘Een succesvolle blog beginnen: waar moet je op letten?’.

Toch is het essentieel en wijs om de volgende blog tips nog even ter harte te nemen om je blog tot een succes te kunnen maken! Check de praktische blog tips die je niet mag missen en pak dán die pen op (of grijp je toetsenbord :-)) en begin daadwerkelijk aan je eerste blog.

Essentiële blog tips

Begin nu met de hoofdpunten op papier te zetten over wat je in de blog wilt gaan vertellen. Welke punten wil je behandelen. Daarna begin je per punt content toe te voegen. Je gaat over dat punt ‘vertellen’ wat je in je hoofd hebt. Zo ontstaan er alinea’s. Deze alinea’s met daarbij door jou ingevulde kopjes kun je later strak trekken.

Prikkelende opwarmer

Begin je blog met een klein introotje, een mooi opstapje, waarbij je de lezer ‘opwarmt’ voor je artikel. Je prikkelt de lezer, zodat hij graag verder leest. Je kunt bijv. het ‘probleem’, waar de lezer mee worstelt en waar hij het antwoord op zoekt, benoemen. En natuurlijk laat je je lezer weten dat je het antwoord op zijn/haar ‘probleem’ in de blog gaat geven. Als je ’t zo aanpakt, is de kans groot dat er verder gelezen wordt!

Hoeveel woorden moet of mag je in een blog gebruiken?

Hoeveel woorden moet of mag je gebruiken?

Welk aantal woorden je moet of mag gebruiken voor een blog is op zich niet vaststaand. Dus volg je gevoel, vertel je verhaal en houd je aan de blogregels die je in deze blog leest. Toch durf ik wel te stellen dat er wél een ondergrens is. Je blog moet toch wel minimaal 300 woorden zijn om voor te kunnen komen in de top van Google. Dat is natuurlijk belangrijk voor het scoren op SEO. En trust me, dat aantal woorden heb je zómaar te pakken als je begint met het schrijven van je verhaal. Je zit dan zomaar op 500 woorden of meer. De meeste blogs liggen dan ook zo tussen de 500 tot 1500 woorden.

Ben je zó lekker bezig en zit je zomaar over die 1500 woorden heen? Top! Geen enkel probleem! Want zo’n stuk wordt al snel als meer diepgaand gezien. Let er wel altijd op dat je niet de fout maakt zoals hieronder omschreven bij het volgende punt ‘Relevante info’.

En een leuk weetje? Mensen lezen gemiddeld zo’n 240 woorden per minuut. Zo kun je checken hoe lang het lezen van je artikel ongeveer gaat duren. En dat kán weer handig zijn voor jouw inschatting of je je lezer zolang geboeid kunt houden.

Relevante info

Zorg dat je blog nooit verveelt of dat je in herhaling valt. Dus wees concreet, to he point en schrijf niet om het schrijven, of het aantal woorden wat gehaald moet worden. Breng altijd relevante info, want anders haken je lezers snel af en vinden ze je blogs niet interessant genoeg.

Personality

Jouw blog persoonlijk maken is erg belangrijk om je te onderscheiden van anderen. Spreek je doelgroep altijd aan met ‘je’ en ‘jij’. En geef daar waar mogelijk een kijkje in je eigen leven als je dat aandurft ;-).

Lachen is gezond én effectief

Om je publiek te pakken is het leuk om humor in je blogs toe te voegen. Dat maakt je blog aantrekkelijk en leest lekker. Dus hou je niet (teveel) in. Een grapje hier en daar is leuk en goed!

Goed blogeen is helder uitleggenHelderheid van zaken

Zet je content kracht bij door duidelijke voorbeelden. Mits je content dat nodig heeft natuurlijk, meestal wel, niet altijd nodig. Je kunt dat doen door bijv. screenshots, afbeeldingen, filmpjes etc. Op deze manier kun je onderwerpen die misschien moeilijk te begrijpen zijn voor je doelgroep beter uitleggen. Wat ik zelf regelmatig doe, is bij moeilijke onderwerpen een vergelijking gebruiken met bijv. iets uit het alledaagse leven. Op die manier kun je iets moeilijks veel beter ‘begrijpbaar’ maken.

Gevolg van ‘te lastig’?

In het verlengde van het punt hierboven: gebruik het liefst eenvoudige woorden. En áls je echt een moeilijk woord moet gebruiken, leg deze dan goed uit. Want als je blog te lastig is om te lezen, ben je een groot gedeelte van je publiek in no time weer kwijt. En dat wil je natuurlijk liever voorkomen :-)!

Ook hier is overzicht alles!

Maak geen láppen tekst, maar zorg altijd dat je blog overzichtelijk en leesbaar blijft. Dit doe je door tussenkopjes, afbeeldingen, korte alinea’s, opsommingen etc. Realiseer je dat mensen online bijv. vaak eerst iets scannen. Dus pakkende tussenkopjes zijn dan erg belangrijk als je graag wilt dat de lezer jouw blogartikel uiteindelijk helemaal leest.

Kort maar krachtig

Allemaal lange zinnen, en zeker in een blog, zijn niet prettig voor lezers. Dus maak in je blog duidelijke pakkende korte zinnen. Dan wordt je blog goed leesbaar en wordt je zélf ook gedwongen tot kort maar krachtig! Tuurlijk hoeft dat niet voor de volle 100%, want dat wordt misschien beetje onnatuurlijk, maar doe het wel voor het overgrote deel.

En dat geldt ook voor tussenkopjes. Maak deze ook kort maar krachtig. Concreet en triggerend, tot de verbeelding sprekend. Je zult zien dat dat werkt!

Broodnodige franje

Verfraai je blog met afbeeldingen. Daarmee onderbreek je tekst en zorg je ervoor dat je blog prettiger leest. Op deze manier ‘vang’ je je lezer makkelijker, langer of, en daar gaan we van uit, zelfs je hele blog. Let daarbij wél op evt. auteursrecht op afbeeldingen.

Extra tipje: gebruik afbeeldingen die pakkend zijn, doordat ze bijv. een beetje shocking zijn, humoristisch zijn, raadselachtig zijn, vertederend zijn etc. Laat je fantasie de vrije loop en je zult zien dat je op erg leuke vondsten komt!

Hoe je je boodschap tot slot kracht bijzet

Vat, zéker bij langere blogs (boven de pak ‘m beet 1300 woorden), je blog nog even samen aan het eind. Op die manier blijft de boodschap die je je lezer mee wilt geven beter hangen. Dus dat ga ik zo meteen ook nog even voor je doen ;-).

Hoe scoor je met bloggen? 22 blog tipsHoe maak je kans op scoren zo groot mogelijk

Je wilt natuurlijk scoren met je blogs en dus is het zaak je kansen zo groot mogelijk te maken. Graag neem ik je daarom nog even mee naar de volgende blog tips. Want dit zijn echt nog een paar mooie kansen die je beslist niet wilt en mág missen!

Scoren op SEO met het juiste zoekwoord

Zoals ik in de vorige blog ‘Een succesvolle blog beginnen: waar moet je op letten?’ al even heb aangetipt: zorg dat je op een goed zoekwoord gaat zitten. Dus doe vooraf een goed zoekwoordenonderzoek of laat deze door een SEO-specialist uitvoeren. Mocht je een SEO-specialist inschakelen laat dan direct een mooi aantal woorden checken op zoekvolume, concurrentie etc. Dan ben je meteen klaar voor je volgende blogs!

Ga niet voor één zoekwoord, meestal is scoren daarop nl. erg lastig. Maar ga voor ‘een zoekwoord’ met meerdere woorden erin, ‘longtail zoekwoord’ genoemd. Dus een combinatie van een aantal woorden, ook wel zoekwoordcombinatie genoemd. Zorg dat je dit geschikte ‘longtail zoekwoord’ een aantal keren terug laat komen in je blog. Ook woorden met nét even een andere context of setting kun je goed in je blog gebruiken. Dat vind Google minder spammy en dat is weer beter voor je rankings (= hoe hoog je staat in Google met je website/blog).

Conversie erg belangrijk voor leads

Wil je effectieve leads binnen halen met je blog, zorg dan dat je een blog met Conversie erin schrijft. Conversie betekent: bezoekers over laten gaan tot actie, bijv. een aankoop, een aanvraag etc. Eigenlijk is dit zomaar weer een nieuwe blog waard…… Maar om je op weg te helpen verwijs ik je naar dit kennisbank artikel over AIDA, want dan ben je al een mooi eindje op weg. Als je nl. AIDA goed in je blog verwerkt krijgt, dan heb je al een mooie slag geslagen met de Conversie van je blog!

Hot news

Schrijf het liefst over het nieuwste nieuws binnen je branche als dat lukt. Dan heb je de minste concurrentie, dus scoor je sneller met je blog.

Nog even in een notedop

En dan nu de beloofde samenvatting van de blog ‘Een succesvolle blog beginnen: waar moet je op letten?’ en deze blog ;-). Je hebt inmiddels een domein en/of een website waar de techniek voor bloggen klaarstaat. Je weet je doelgroep, het onderwerp van je blog (+ goede SEO zoekwoord) en waar je je blog gaat publiceren. Je hebt je blogoverzicht klaarstaan en je weet waar je op moet letten als je gaat schrijven.

Het aantal woorden die je minimaal in je blog moet hebben (300 woorden), relevante info, jouw persoonlijkheid die je in je blog moet stoppen, en dat er ook wat humor in moet zitten. Dat je duidelijke voorbeelden moet gebruiken en dat je moeilijke woorden liever achterwege laat. Dat je blog er strak, overzichtelijk, lekker leesbaar en duidelijk uit moet zien. Dat je veel korte pakkende zinnen en triggerende kopjes moet gebruiken en dat je je blog moet verfraaien met leuke en goede afbeeldingen. En tot slot? Maak zo’n samenvatting als deze bij meer dan 1300 woorden ;-). Zorg voor goede SEO in je blog met het juiste long-tail zoekwoord, voeg effectieve Conversie toe en schrijf als dat kan voor jouw branche over het nieuwste nieuws.

Blog tipsNog een paar laatste blog tips?

Er is onnoemelijk veel te vertellen over bloggen. Maar voor nu heb je al een mooie basis blog tips om mee aan de slag te gaan. Graag geef ik je nog een paar handige en fijne tipjes mee.

Als je nl. net begint met schrijven, moet je er eerst nog inkomen en ervaring opdoen. Eigenlijk best logisch. Begin dan niet meteen aan blogs van meer dan 1500 woorden, want dat is best pittig. Misschien valt het bij jou mee hoor en schrijf je de woorden zó weg, maar voor de meeste beginnende bloggers geldt dat niet.

En last but not least: volhouden! Een blog beginnen kan (bijna) iedereen, maar volhouden blijkt lastig te zijn. Ik spreek uit eigen ervaring, eerlijk is eerlijk. Er zijn zo vaak andere zaken die voorrang krijgen of die je voorrang geeft. Maar als je succes wilt hebben met je blog dan is het noodzakelijk dat je regelmatig een blog post. Dus volg je blogstrategie en houd vol!

OK. Het begin is er. De kop is eraf. Jij weet nu hoe je met je blog gaat starten, misschien ben je zelfs al begonnen met schrijven. Je hebt je voornemen omgezet in daden. Je zult merken dat naar mate je vaker en regelmatiger blogt, je je blog steeds sneller naar tevredenheid op papier krijgt. Dat is een geruststelling toch ;-)?