Hoe kun je geld verdienen met bloggen?Geld verdienen met bloggen, dat is lang niet gek! Als je het goed aanpakt is er veel mogelijk. Interessant dus. Maar hoe zit dat dan precies? Waar is het te halen? En wat nu als je zélf niet zo’n schrijver bent? Of misschien denk je wel “is dat écht wel rendabel?”.

Plat geslagen kun je bloggers verdelen in 2 ‘soorten’. Nl. zakelijke bloggers en privé bloggers. De redenen waarom deze bloggers bloggen komen hier en daar overeen, maar niet op alle vlakken. Het leuke is dat met beide geld te verdienen is! In deze blog ga ik in op hoe je geld kunt verdienen met bloggen voor ondernemers.

Waarom bloggen goed is voor je business

Tja, waarom zou je gaan bloggen als ondernemer. “Hoezo, levert het geld op…”, “Ik kan helemaal niet schrijven”, “Daar heb ik toch geen tijd voor?” of “Wie zit er nou te wachten op mijn schrijfbrouwsels…., nee, schoenmaker hou je bij je leest!”. Hele begrijpelijke reacties en tóch…….

Het kan veel voor je business betekenen. Er zijn écht veel voordelen uit te halen om meer leads te genereren en je kunt écht geld verdienen met bloggen. Hoog tijd om de voordelen van bloggen op een rij te zetten. En no worries, daarna kun je nog altijd ‘nee’ zeggen ;-)!

Een boost voor je SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Ja, deze zet ik toch écht bovenaan. Door goed (!) te SEO-bloggen werk je nl. aan de vindbaarheid van je site in Google. Er zijn zoveel zaken die je SEO ten goede komen als je op een goede manier gaat bloggen. En dat is natuurlijk erg lucratief! Dáár begint het geld verdienen met bloggen al :-)……

Hoe bereik je nou die boost voor je SEO door te bloggen? Ik zet de winstpunten voor je op een rij:

1. Content

Als je optimale SEO hebt in je blogs is dat gunstig voor je ranking in Google

Relevante content voor je website wordt door Google erg gewaardeerd. Dus als er aan een site regelmatig bijv. blogs worden toegevoegd, dan weet Google dat de website niet ‘dood’ is. Er gebeurt wat, de website ‘leeft’ er wordt aan gewerkt, hij wordt geoptimaliseerd. De crawlers van Google registreren dat en dat levert je een hogere ranking op. Uiteraard moet je je content wel optimaliseren m.b.t. SEO, want anders zullen je blogs niet gevonden worden.

2. Linkbuilding

Je kunt je blogs delen via Social Media, zoals bijv. Facebook of LinkedIn. Op het moment van posten heb je de aandacht van een specifiek publiek te pakken. Als je zorgt dat je blogs interessant zijn en vernieuwend, zullen mensen je gaan volgen of delen ze je post. Evt. levert het je links op op andere websites als men vindt dat het een leuk en goed stuk is. Op deze manier kun je linkbuilden. Ook kun je je blogpost aanbieden aan online platformen specifiek voor jouw vakgebied. Ook op die manier doe je aan linkbuilding.

3. Bloggen versus Social Media

Via Social Media kunnen blogs je dus linkbuilding opleveren. Dat is dus interessant. Maar kan Social Media ook daadwerkelijk concurreren met goede SEO-blogs?

Veel mensen zijn inmiddels vergroeid met Social Media. De wereld ademt Social Media. Toch durf ik te stellen dat bijna alle Social Media kanalen vluchtig zijn. Momentopnames. Nu gepost, morgen weer weg. Want dan is er alweer ander nieuws.

Blogs zijn veel bestendiger. Blogs blijven bestaan op websites. Blogs zijn altijd terug te lezen. En een aantal ervan zullen natuurlijk ook weer door nieuwe feiten achterhaald worden. Maar je kunt de blog uiteraard ombouwen naar het nieuwste nieuws. Of je laat je oude blog bestaan en verwijst ernaar d.m.v. een nieuwe blog. Daarnaast kun je in een blog veel meer informatie kwijt dan bijv. in een facebook berichtje. En in blogs kun je beter SEO verwerken, wat je website stuwt in de Google rankings.

Social Media kent een overkill aan mini-informatie. En vaak ook nog van onbetekenende aard. Social Media zorgt daarmee voor een information overload. Van een blogpost die een Google gebruiker vindt (o.b.v. SEO!) precies op het moment dat hij erom zoekt wordt ie vast veel blijer!
Een blog is ook vaak kwalitatief van grotere waarde, en daarom voor lezers ook van groter belang. Blogs zullen, áls ze interessant zijn uiteraard, dus eerder en méér gelezen worden dan Social Media berichten. Blogs op je website die goed worden gelezen, betekent kwalitatief goed bezoek (dit is ‘langdurig’ bezoek) op je website. Dat signaleert Google en Google weet dan dat je content relevant is. Dat zal Google in je rankings waarderen.

4. Aandacht trekkerij

Als je door interessante blogs de aandacht trekt naar je bedrijf, dan weten steeds méér mensen van het bestaan van jouw bedrijf. Zéker weten dat nieuwsgierigen of zelfs je doelgroep een kijkje komen nemen op je website. Dat betekent dus méér bezoek. En als je website dan qua SEO en Conversie goed in elkaar zit, dan levert je dat zelfs ‘langdurig’ bezoek op. En zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zou dat zómaar eens heel goed kunnen zijn voor je SEO-score in Google ;-).

5. Google pleasen

Google wil zijn gebruikers graag de beste pagina, passend bij de zoekopdracht, voorschotelen. Oftewel: Google wil graag dat het best mogelijke antwoord op een zoekvraag wordt gegeven. En dat kun je met goede, informatieve blogs veel beter bedienen dan met Social Media. Hoe meer kennis je deelt, hoe beter en meer je Google waardeert het als je het beste antwoord op een zoekvraag geeftvragen beantwoordt die Google gebruikers hebben, hoe meer je aan de wensen van Google tegemoet komt. Reken maar dat Google dat waardeert!

OK. Dat was het dan even wat SEO betreft. Maar……, misschien ben je nog niet overtuigd genoeg dat je in de pen moet klimmen en met bloggen geld kunt verdienen voor jouw bedrijf. Dus we gaan nog eventjes verder ;-).

Waarom werkt bloggen Conversie verhogend?

Het woord ‘Conversie’ betekent, zoals je misschien weet, bezoekers over laten gaan tot actie, bijv. het doen van een aankoop, het inschrijven voor een nieuwsbrief, het doen van een aanvraag enz.
Door bloggen push je de Conversie van je website. En hoe beter je Conversie, des te betere concrete leads je binnen krijgt. Het geld verdienen met bloggen kan beginnen. Maar hoe kan bloggen je Conversie dan pushen?

1. Expert zijn

Als je je kennis deelt op je website en/of via platformen enz. dan laat je zien dat je weet waar je’t over hebt. Dat je kennis van zaken hebt. Dus dat je een expert bent in je vakgebied. Dat is voor potentiële klanten belangrijk om te weten. Zo worden ze bevestigd in het feit dat ze gerust met jou in zee kunnen gaan, want ze krijgen dan wat ze nodig hebben.

2. Vertrouwen wekkend

Daarmee samenhangend wordt het vertrouwen bij potentiële klanten nog op een andere manier gewekt. Doordat zij meer achtergrond info over jouw bedrijf kunnen lezen, leren ze jou en je bedrijf beter kennen en ook dat voelt goed en vertrouwd. Ze zullen daardoor sneller een aanvraag doen, een product bestellen enz.

3. Meer bezoek = meer kans op Conversie

Door bloggen heb je meer kans op ConversieDoordat je je blogs post op je website, via Social Media kanalen enz. genereer je meer bezoek. En meer bezoek is natuurlijk meer kans op Conversie, dus effectieve leads. Voorwaarde is uiteraard wél weer dat je je website op orde hebt qua SEO en Conversie, want zoals je vast wel aanvoelt: bezoek is niet per definitie verkoop. Maar je hebt op deze manier wél weer extra kansen gecreëerd om geld te verdienen met bloggen. En dat is niet onaardig toch ;-)?

4. Andere bril

Als je wat bedrevener bent geworden in het bloggen, ga je je doelgroep anders aanspreken. Je gaat door de bril van je doelgroep kijken. Wat heeft mijn doelgroep nodig, wat zoeken ze, wat hopen ze te vinden, hoe snappen ze exact wat ik wil vertellen enz. Op die manier word je slimmer in het goed neerzetten van je bedrijf en spreek je je doelgroep meer aan. Je bent Conversie verhogend aan het schrijven. Ook erg lucratief!
Daarnaast brengt het kijken door die andere bril je misschien nieuwe inzichten, waarop je zaken gaat aanpassen of bepaalde stappen gaat ondernemen om zo je business te boosten. Het werkt heel verhelderend kan ik je vertellen ;-)!

Dus……, inmiddels heb ik je al aardig wat argumenten gegeven om je over te halen, tóch aan bloggen te beginnen. Ik ben benieuwd waar je inmiddels staat. Voor de zekerheid gooi ik er nog een paar overtuigende argumenten in.

Nog een paar leuke voordeeltjes?

Goed, bloggen is dus goed voor SEO en Conversie. En bloggen zorgt daadwerkelijk voor mooie kansen voor jouw bedrijf om meer omzet binnen te halen. Geld verdienen met bloggen is een reële optie. Maar er zijn nog een paar leuke voordelen aan bloggen:

1. Kennis aanscherpen

Als je gaat schrijven, moet je natuurlijk goed weten waar je ’t over hebt. Je hebt natuurlijk je eigen ervaring die je meeneemt in de blog. Maar soms twijfel je of iets zo duidelijk mag stellen als hoe je het in je hoofd hebt. Dus ga je toch nog wat dieper onderzoek doen. Je gaat je er verder in verdiepen en je gaat jezelf dus weer verder opscherpen in je vakgebied. Puur omdat je de tijd neemt om het nog weer eens goed tot op de bodem uit te zoeken. En dát zou je weleens meer kunnen opleveren voor je business dan je denkt!

Je leert bloggen door vaker te bloggen2. Oefening baart kunst

En hoe meer en vaker je schrijft, hoe handiger je erin wordt. Hoe sneller je een blog op kan leveren, dus hoe minder tijd en moeite het je kost. Lekker, voor als je je doel, regelmatig een blog posten, wilt halen!

3. Inspireren geeft een goed gevoel

Door je kennis te delen, kun je andere ondernemers inspireren en helpen. Je brengt ze op goede ideeën, je motiveert ze. Door jouw blogs gaan ze misschien nieuwe wegen inslaan, waardoor ze hun bedrijf kunnen laten groeien. Hoe cool is dat?

4. Investeren in bloggen

Leuke bijkomstigheid? Bloggen is relatief goedkoop. Zéker als je het leuk vindt, of inmiddels leuk bent gaan vinden :-). Dan schrijf je voor je lol, over iets waar je vol van bent, iets wat je graag deelt, en dan heb je je blog zómaar op papier. Kortom de investering van bloggen is tijd en geduld. En het levert je, als je het goed doet, omzet op. Dus geld verdienen met bloggen is serieus goed mogelijk!

Geld verdienen met bloggen. Inmiddels heb je toch een mooi aantal argumenten kunnen lezen. Hopelijk heb ik je kunnen overtuigen om tóch de stap te wagen. En als dat zo is, of misschien heb je iemand anders enthousiast gekregen om voor je te bloggen, zorg dan zéker voor goede SEO in je blogs. En zorg dat ze interessant en leuk zijn om te lezen.

Graag neem ik je in een volgende blog mee in waar je op moet letten als je gaat beginnen met bloggen. Want áls je het doet, moet je het wél goed doen. Anders is het verloren tijd en moeite!