Jij hebt besloten: ik ga een blog beginnen om mijn bedrijf te boosten. En dat is een goede keuze! Het is goed voor je business, het verrijkt je op meerdere fronten en het is leuk om te doen. Dat laatste moet misschien nog een beetje komen, maar we gaan ervan uit dat dat op den duur goed komt ;-)……..

Alle voordelen van bloggen vind je nog eens op een rij in onze blog ‘Hoe kun je geld verdienen met bloggen?’. En minstens zo interessant, waar moet allemaal je op letten als je een blog gaat beginnen? Want áls je het doet, moet je het wél goed doen!

Een blog beginnen, waar moet je op letten?De eerste stappen

Leg je pen nog maar even neer….. Want voordat je met je blog kunt beginnen moet je nog een paar dingen regelen!

Online plaatsen

Je moet je blogs natuurlijk ergens online kunnen posten. Daarvoor heb je een domein nodig. Elk bedrijf heeft tegenwoordig eigenlijk wel een eigen website. In deze website moet een technische mogelijkheid zitten, of gemaakt worden, om nieuwsberichten te kunnen plaatsen. Je moet immers een titel in kunnen voeren, uiteraard de content van je blog, de tussenkopjes, leuke afbeeldingen etc. En het moet er allemaal natuurlijk gelikt uitzien!

De bouwer van jouw website kan je er vast mee helpen, dus trek bij hem/haar aan de bel. En als je een WordPress website hebt, heb je al een voordeel. Want WordPress is een erg vriendelijk CMS (Content Management Systeem: systeemsoftware waarin je website gemaakt is), waarin je als beginnende blogger makkelijk je weg vindt.

Eerst nog even nadenken…

Nice! Dat technische stukje is geregeld. Dan begint nu het denkwerk. Want voordat je die pen weer oppakt moet je eerst écht even nadenken.

Hoe bereik je met bloggen de juiste doelgroep? Voor wie?

Een blog beginnen doe je immers om een bepaalde doelgroep te bereiken? Welke mensen wil je aanspreken met je blog? Zijn het vooral ouderen, of zijn het juist jonge mensen. Zijn het ondernemers of zijn het consumenten enz. Dat alles is van belang voor de toon/taal waarin je je blogs schrijft. En natuurlijk welke onderwerpen je mee gaat nemen in je blogs, hoe lang je je blogs gaat maken enz. Maar ook bijv. wáár je je blogs online gaat posten. Jonge mensen bijv. zitten meer op Instagram, terwijl de oudere doelgroep meer op Facebook zit.

Hoe kies je een goed onderwerp?

Daarnaast is het, zoals al even aangetipt, natuurlijk niet onbelangrijk waaróver je wilt gaan schrijven ;-). Wat wil je delen? Waarom wil je dat delen? Wordt je doelgroep blij van de info waarover je wilt gaan schrijven? Welke info is voor hen interessant en relevant? Schrijf specifiek over dát wat je doelgroep zoekt en nodig heeft. Kruip dus in de huid van je doelgroep om zo de best passende blog te schrijven.

Enne, check daarbij meteen even het zoekvolume van het zoekwoord waar je op wilt ‘gaan zitten’. Er moet natuurlijk wel gezocht worden in Google naar het zoekwoord waarop je wilt mikken en het moet niet te moeilijk zijn (= teveel concurrentie, dus moeilijk haalbaar om te scoren) :-)!

Waar publiceer je?

En tot slot kun je vast nadenken over hoe en waar je je blog online nog meer onder aandacht kunt brengen dan alleen op je website. Bijv. via bepaalde Social Media kanalen. Let daarop uiteraard weer op je doelgroep. Waar kun je die doelgroep het beste bereiken? Facebook bijv. is vaak wat informeler dan bijv. LinkedIn. Het is maar nét wie je wilt bereiken met je blog.

Dus een blog beginnen begint eerst met ‘op je handen zitten’ zoals mijn vroegere schaakleraar altijd zei :-). Eérst goed nadenken, dan pas actie!

Een blog beginnen doe je goed voorbereid!Verdere voorbereiding om je blogleven makkelijker te maken

Je wilt nu toch echt met je blog beginnen. Snap ik. Maar een goede voorbereiding zorgt later voor veel gemak. Het zal je blogleven een stuk aangenamer maken. Dus heb nog even geduld. Zorg voor een goede voorbereiding.

Overzicht is alles!

Maak een overzicht aan van je blogs. Bij 1 blog is dat natuurlijk nog niet zo spannend, maar als je fanatiek aan het bloggen slaat, dan heb je er zo maar een paar te pakken. Dan is het goed dat je overzicht heb, wanneer je welke blog hebt geschreven, in welke blogcategorie die valt, op welk zoekwoord je je gericht hebt, welke blogs heb je onderling gelinkt etc. Op deze manier heb je ook weer een vinger aan de pols m.b.t. keyword kannibalisme. Daarnaast kun je in dit overzicht alvast je ideeën voor volgende blogs noteren.

Handig is om ook overzicht te hebben over de frequentie waarin je wilt gaan bloggen. Hoe vaak wil of kun je bloggen en noteer de data waarop een nieuwe blog klaar moet zijn. Zet dit dan wél weer in je agenda, want anders mis je je eigen deadline ;-)…… Op deze manier ben je je eigen ‘stok achter de deur’, mits je je eraan houdt uiteraard :-).

Goed, de voorbereiding is nu écht klaar. Nu kun je aan je blog beginnen, maar daarvoor heb je natuurlijk nog wel de tips nodig m.b.t. waar je op moet letten als je een blog begint. Wat je moet doen om je blog te laten slagen. Maar ook wat je beter níet kunt doen. Je leest het in de blog ‘Hoe maak je je blog succesvol? + 22 blog tips‘.

En wil je ondertussen alvast wat tips over het bepalen van een goede doelgroep, of hoe je scorende zoekwoorden bepaalt?