Concrete SEO & Conversie. Internetmarketing. Succesvolle website.In Succesvolle website in 20 stappen deel 1 heb je stapsgewijs je Business Strategy vorm gegeven. Met behulp van Toptaken. Succesvolle website in 20 stappen deel 2 heb je doelbewust en gestructureerd je WebStrategy bepaald. De hoogste tijd om je WebStrategy om te zetten in keiharde concrete SEO & Conversie. Hey ho let’s go!

Inhoud:

  1. Bepaal de nr.1 toptaak
  2. Koppel landingspagina’s aan de taken
  3. Bepaal per taak hoe je klant zoekt
  4. Bepaal de meest effectieve zoekwoorden
  5. Maak met landingspagina’s een vliegende start
  6. Over Missie, Visie en U.S.P.’s
  7. Last and least: Design
  8. Maak de koopfunnel visueel
  9. Klaar? Nu begint het pas
  10. Jij stuurt. Jouw succes

Bepaal de nr.1 toptaak

Deze stap is vaak de moeilijkste stap uit het proces. Waarom? We gaan de website heel gericht toespitsen op de belangrijkste taak. Dat betekent dat de ondernemer een keuze moet maken. In onze klantgesprekken zien we steeds weer dat ondernemers liever geen keuze maken, maar gewoon alles willen aanbieden.

En precies hier kiezen we de weg naar succes. Immers, door te kiezen voor dé meest  belangrijke optie (de weg waarvan jij de meeste winst verwacht) voorkom je dat er een oerwoud aan keuzes op je website komt te staan. En passant maakt de keus voor 1 toptaak het een stuk makkelijker concrete SEO & Conversie toe passen.

Bedenk hierbij dat klanten graag bij de hand genomen willen worden. Maak het je klant dus gemakkelijk; durf te kiezen.

In welke taak neem jij je klant het liefste mee? Dit is de taak die binnen je website van het scherm af moet spatten.

Koppel landingspagina’s aan de taken

Na het sorteren van de verschillende (sets van) taken herken je als het goed is de logische volgorde van stappen die je bezoeker bij een taak of set van taken doorloopt. Bijvoorbeeld, je bent installateur en richt je op particulieren, de belangrijkste taak van je website is radiatoren verkopen aan particulieren. Voor dit proces zou je ongeveer de volgende taken kunnen vaststellen:

  1. Klant heeft last van koude werkkamer en zoekt een radiator (KF1)
  2. Klant wil weten welke radiatoren er te krijgen zijn (KF2)
  3. Klant wil het verschil weten tussen verticale en horizontale radiatoren (KF3)
  4. Klant wil weten wat een verticale radiator kost (KF3)
  5. Klant wil weten een design radiator kopen (KF4)

Als je goed kijkt zie je dat deze stappen overeen komen met de fases in het koopproces. Deze stappen tezamen vormen de koopfunnel (funnel betekent trechter).

Koppel nu aan elke taak een landingspagina. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

  1. landingspagina: radiator voor koude kamer
  2. landingspagina: welke soorten radiatoren
  3. landingspagina: verschil verticale horizontale radiatoren
  4. landingspagina: kosten verticale radiator
  5. landingspagina: design radiator kopen

Je ziet dat hierin al een klein beetje rekening gehouden wordt met hoe de klant zal zoeken.

Bepaal per taak hoe je klant zoekt

Je weet nu wat de toptaak van de website is. Je kent ook de 2e en 3e webtaak. Je hebt zelfs de logische volgorde en daarmee de landingspagina’s voor je website al vastgesteld. Nu moeten we er voor zorgen dat de potentiële klanten ons gaan vinden.

Hier komt specialisme op het gebied van SEO van pas. Onderzoek in 1ste plaats voor je toptaak hoe je klant hierop zal gaan zoeken. Noteer zoveel varianten als je kunt. Doe dit daarna ook voor de 2e en 3e webtaak.

Een goed SEO-onderzoek helpt je bij het maken van de keuzes met het hoogste rendement. In de BlogPost Goed SEO-onderzoek leggen we je uit hoe je de keuzes maakt met het hoogste rendement.

Bepaal de meest effectieve zoekwoorden

Pak alle varianten van zoekwoorden die je hebt genoteerd er nu bij. Overigens bedoel ik met zoekwoorden niet persé 1 woord. Het mag ook een combinatie zijn, bijvoorbeeld ‘radiator kopen’.

Bepaal vanuit klantperspectief per pagina de meest logische zoekwoorden. Nee! Zoek de meest effectieve zoekwoorden. Nog beter. Immers, de meest logische zoekwoorden hoeven nog niet het meeste effect te hebben.

Welke zoekwoorden zijn voor iedere pagina de zoekwoorden waar je met SEO op moet scoren?

Maak met landingspagina’s een vliegende start

We gaan nu de landingspagina’s voorbereiden wat betreft SEO & Conversie-elementen. Noteer per landingspagina:

  1. Kernzoekwoord (of combinatie van zoekwoorden)
  2. PageTitle
  3. URL
  4. Description
  5. Basistekst
  6. H1-kop
  7. Tekst voor de CTA-button
  8. Overtuigingsprincipes

Het lijkt misschien alsof we meer aandacht besteden aan SEO dan aan Conversie. Immers, punt 1 t/m 6 zijn typische elementen waarmee je zorgt voor zoekmachine optimalisatie.

Schijn bedriegt. Ook hier. Ook bij de punten 1 t/m 6 letten we voortdurend op: “Aanzuigen, Overtuigen en Juichen”. Dus niet alleen bij de juiste doelgroep op de juiste manier onder de aandacht komen. Dat is de kunst van goede SEO.

Maar ook vervolgens zorgen dat er wat gebeurt. Overtuigen & Juichen; Conversie dus. De kunst om de bezoeker/klant mee te nemen door de verschillende koopfases.

Over Missie, Visie en U.S.P.’s

Plaats de U.S.P.’s helder en eenvoudig op je homepage. Controleer nog even goed of je niet te graag over jezelf vertelt. Zijn het U.S.P.’s of zijn het echt Unique Buying Reasons?

De Missie & Visie hebben je duidelijk gemaakt waar je bedrijf voor staat en waar je bedrijf voor gaat. Maar de missie en visie zijn geen verleiders. Deze mogen dus best wat dieper in de website worden geplaatst. Bijvoorbeeld, op een pagina als ‘Over ons’.

Last and least: Design

Nog zo’n valkuil waar veel ondernemers intrappen. Vaak verloopt het begin van een nieuwe website op de volgende manier.

De beslissing is genomen dat er een nieuwe bedrijfswebsite komt. Dus zoekt de ondernemer een bedrijf dat de website gaat ontwikkelen. De ondernemer weet uiteraard weinig tot niets van effectieve websites. Hij of zij kiest dus het bedrijf dat de mooiste websites heeft gemaakt.

Hartstikke logisch. En legitiem als je website de prijs moet winnen voor de meest fraaie website of het meest technische hoogstandje.

Maar goed is anders. Het bedrijf dat de nieuwe website gaat bouwen, heeft mogelijk de focus op Design. Wat ons betreft de grootste dwarsligger voor succesvolle websites.

Bij succesvolle, effectieve websites is goed design ondergeschikt aan Conversie. Hoe pas je dan goed Design toe? Paar tips op een rij:

  • Zorg voor een rustige website zonder (functionele) toeters en bellen
  • Minimaliseer keuzes door op iedere pagina 1 duidelijke CTA-button te plaatsen
  • Voeg op een subtiele manier overtuigingsmechanismen toe
  • Een lange scroll-pagina, erg modern tegenwoordig, haalt conversie onderuit. Denk aan de stappen in het koopproces. Neem je bezoeker/klant dus gewoon ‘ouderwets’ pagina-voorpagina-mee

Modern, fris, strak, elegant? Allemaal goede keuzes wat betreft Design. En ook zeker niks mis mee. Een goed design helpt je aan meer winst. Zolang je Webdesign de Conversie maar ondersteunt en bevordert.

De designers die de Conversie-principes beheersen en toepassen(!) zijn de beste Webdesigners.

Maak de koopfunnel visueel

De perfecte website. Je bent er bijna. Je hebt in één van de bovenstaande stappen de Salesfunnel concreet gemaakt en verwerkt in opeenvolgende pagina’s. Je wilt natuurlijk ook meten of je op de goede weg zit. Of je aankoerst op het behalen van je KPI’s (Kritische Proces Indicatoren).

Richt daarvoor nu in Google Analytics je doelen in. Nu wordt het pas echt leuk! De prestaties van je nieuwe website worden meetbaar. En wat je kunt meten kun je ook (bij)sturen!

Klaar? Nu begint het pas

En net als je denkt dat je klaar bent, begint het pas! Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Door de 20 stappen zorgvuldig uit te voeren zorg je voor een bijzonder effectieve website. Je website gaat hoog scoren in Google. Je website gaat zorgen voor Leads & Conversie.

Maar als je de cijfers nauwkeurig analyseert vind je altijd ‘de zwakste schakel’. Ook ga je kansen herkennen die je eerst niet voor mogelijk hield. Of simpelweg niet kon onderbouwen.

Jij stuurt. Jouw succes

Check regelmatig de performance van alle pagina’s op SEO & Conversie. Het kan gebeuren dat je een plotselinge terugval in je prestaties constateert. Check dus minimaal maandelijks, liever vaker.

Check natuurlijk ook de performance van de verkoopfunnel in zijn geheel. Optimaliseer steeds één zwak punt; dat kan de zwakste pagina zijn, maar het kan ook prima de snelste aanpassing zijn, of de aanpassing met naar verwachting het grootste resultaat.

Conclusie:

Je zult merken dat wanneer je deze 20 stappen zorgvuldig hebt uitgewerkt en verwerkt in je website, dat je automatisch succes behaalt met je website. Pas de volgorde van deze stappen aan waar je dat nodig of prettig vindt.

We zijn reuze benieuwd naar je ervaringen en resultaten. Wat werkte voor jou wel of juist niet? Heb je nog goeie tips of aanvullingen? Of heb je vragen m.b.t. Conversie? Of wil je graag met de SEO-specialist sparren? Laat het ons weten.

Succesvolle website toegewenst!

Interessant, maar zie je er tegenop? Of laat je het liever aan de expert over? Neem nu contact met ons op.