succesvolle-website-in-20-stappen

Succesvolle website? Het maken van een website is ontzettend gemakkelijk. Zeker met de tools van tegenwoordig: vaak is technische kennis niet

eens meer nodig. Er zijn dan ook enorm veel bedrijven die een website voor je willen maken.

De vraag is of je een website wilt die informatie verstrekt of dat je juist een website wilt die zelfstandig leads genereert. Een website die opbrengsten, omzet en winst genereert.

Maar kan dat dan? Zeker! Door een iets zorgvuldiger voorbereiding. We laten je aan de hand van het Online Strategisch Plan graag zien hoe.

Zie onderstaande stappenplan uit ons OSP dat wij hanteren voor de succesvolle websites van onze klanten. Ga er maar eens goed voor zitten!

Inhoud:

  1. Breng de doelgroepbehoefte in kaart
  2. Analyseer je concurrentie
  3. Maak een SWOT-analyse
  4. Wat bied je wel of juist niet aan?
  5. Formuleer je Business Strategy

Breng de behoefte van je doelgroep/klant in kaart

Probeer zo scherp mogelijk te de behoefte van je doelgroep te achterhalen. En waar komt die behoefte vandaan? Welk probleem ligt er aan ten grondslag? In welke behoefte kun jij het beste voorzien? Dit is voor jou de top-behoefte waar je je op richt.

Hoe beter je dit aanvoelt, des te beter je bij de wens van je klant aansluit. Hiermee leg je dan ook de basis voor jouw succes. Investeer in deze belangrijke initiatiefase.

Analyseer je concurrentie

Beantwoord in dit onderzoek minimaal onderstaande vragen:

  1. Wat bieden zij aan, wat is hun belangrijkste product/dienst?
  2. In hoeverre sluit dit aan bij de behoeftes en top-behoefte van jouw doelgroep?
  3. Wat bevalt je aan het aanbod van je concurrent en wat beslist niet?
  4. Waar liggen Online de mogelijkheden? Zijn de concurrenten op het gebied van SEO & Conversie goed georganiseerd?

Terwijl je je concurrenten analyseert zul je merken dat je inzicht concreter wordt. Je weet bijvoorbeeld beter wat je wel en niet wilt doen en aanbieden. Je hebt ‘plotseling’ ook scherp waar jouw bedrijf sterk in is en het verschil in maakt. Je herkent kansen die je eerder misschien hooguit vaag vermoedde.

Kortom: de Missie, Visie & Business Strategy beginnen zich te vormen.

Maak een SWOT-analyse

Waar liggen de beste Kansen en hoe haal je het meeste uit je eigen kracht, je Sterktes? Hoe verhelp of omzeil je je Zwaktes? Hoe minimaliseer je Bedreigingen?

De SWOT-analyse helpt om te bepalen welke strategie voor jouw bedrijf het meest geschikt is om de weg naar succes te gaan behalen. De uitkomsten van de SWOT-analyse geven dan ook richting aan je bedrijfskoers.

Wat bied je wel of juist niet aan?

Je kent nu je doelgroep en haar behoefte. Je weet wat je concurrenten doen. Je kent de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen.

De hoogste tijd om die diensten en producten te kiezen die hier het beste binnen passen.

Formuleer je Business Strategy

Formuleer binnen je Business Strategy minimaal deze onderdelen:

  • Missie & Visie

Missie is kortweg: waar staat je bedrijf voor. De Missie is tijdloos.

Visie is kortweg: waar gaat je bedrijf voor. De stip op de horizon.

  • Doelstellingen

Benoem de concrete en minimale doelstellingen die nodig zijn om de Visie waar te maken.

Zorg voor doelstellingen die SMART zijn: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden.

Deze SMART-doelstellingen vormen de coördinaten van de stip op de horizon.

  • Strategie

Welke middelen zet je in en welke stappen ga je zetten om deze doelstellingen te realiseren. Hoe ga je meten? Hoe vaak? Wat doe je met de resultaten hieruit?

  • U.S.P.’s

Wat maakt jouw bedrijf nu echt uitzonderlijk & uniek (U.S.P’s)? Benoem dit trouwens vanuit klantperspectief. Een veel voorkomende fout is dat je benoemt wat jij vindt en wilt. Doe dat a.u.b. niet.

Vertel welke voordelen de klant krijgt door met jouw bedrijf in zee te gaan. Waarom kan het niet anders dan dat de klant voor jouw bedrijf kiest?

In plaats van ‘Unique Selling Points’ spreken we dan ook liever over ‘Unique Buying Reasons’!

Ga naar: Succesvolle website deel 2

of: