Blog
Home / Blog / Online marketingstrategie / Het OGSM voorbeeld (deel 1)

Het OGSM voorbeeld (deel 1)

In mijn eerste OGSM-artikel, gepubliceerd op Online Marketing platform Frankwachting.com, ‘Laat je dromen wél uitkomen, zet je (business)plan op 1 A4 met OGSM’ heb ik beschreven wat OGSM is. In het artikel ‘De 3 belangrijkste voorwaarden voor jouw succes’ , gepubliceerd op hetzelfde platform, heb ik laten zien waarom de OGSM-methode zo krachtig is. In dit artikel laat ik je zien hoe je een OGSM maakt en hoe je ‘m scherp maakt. Een handige vingeroefening om direct én concreet mee aan de slag te kunnen gaan. Want met een scherp OGSM plan in handen maak jij jouw bedrijf of organisatie tot een succes.

Het OGSM opzetten

Zoals je in het artikel ‘Laat je dromen wél uitkomen, zet je (business)plan op 1 A4 met OGSM’ hebt gelezen bestaat het OGSM uit: Objective, Goals, Strategies en Measures. Als input voor dit vereenvoudigd OGSM neem ik mijn persoonlijke goede voornemen. Maar reflecteer het principe vooral op je bedrijfsplannen. Kan me goed voorstellen dat jij bijv. je business strategy met OGSM op papier wilt zetten of er een mooi project mee aan wilt ‘vliegen’.

Mijn goede voornemen (anno 2016): ik heb besloten af te willen vallen. Met m’n pak ‘m beet 95 kilo (1.82m) ben ik nu niet echt vreselijk dik. Vind ik zelf dan, hè. Toch vind ik het beter als er wat kilootjes af gaan. Nu heeft mijn vrouw dit al vaker van me gehoord; ik loop nl. al langer met het besef dat het beter zou zijn als ik iets minder vetkwab meetors.

Maar dit keer is het anders. Ik wil er nu gewoonweg echt mee afrekenen. Mijn wens is langzaamaan veranderd in de wil. Onvervalste intrinsieke motivatie dus. Een belangrijke voorwaarde voor het behalen van je doel.

Het OGSM dat ik maakte laat ik je stap voor stap zien, zodat je ook ziet welke obstakels je bij het samenstellen van het OGSM tegenkomt. En natuurlijk hoe je met deze obstakels om kunt gaan.

Stap 1: bepaal de Objective

Het is duidelijk dat m’n ambitie is: ‘Ik wil afvallen’. Niet wens, maar wil!

Het Objective wordt in eerste instantie: ‘Ik wil afvallen’.

Is dit een goede Objective? Logische eerste vragen zijn: hoeveel wil ik precies afvallen? Wanneer is het niet te weinig of juist teveel van het goede? Wanneer ben ik écht tevreden met het resultaat? En binnen welke tijd wil ik dit eigenlijk bereikt hebben?

Je merkt dat deze vragen direct al meer richting vragen. Wat wil ik eigenlijk precies? De Objective ‘Ik wil afvallen’ is nog niet SMART genoeg. SMART staat zoals je in mijn vorige artikel hebt kunnen lezen voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realiseerbaar, tijdgebonden. Het SMART-deel dwingt me tot verder nadenken en tot het maken van (scherpere) keuzes. Ik wil binnen een jaar 6 kilo afvallen heb ik besloten. 6 kilo, want dan zit ik ‘met wat marge veilig onder 90 kg’.

Goed, we scherpen de Objective dus aan: ‘Ik wil 6 kilo afvallen in 1 jaar’.

Dit is al beter. Het ziet er al veel meer SMART uit. En inderdaad, als ik dit aan m’n vrienden en familie zou vertellen dan krijgen ze meteen een idee bij wat ik graag wil bereiken.

Maar OGSM vereist dat je de Objective (en de Strategies) nog gerichter formuleert. Namelijk volgens het doel-door-doen-principe. Immers, je kunt nog alle kanten op met deze Objective. Ik kan mijn ambitie bereiken door bijvoorbeeld een maagballon te laten plaatsen. Da’s niks voor mij. Die eh …valt af. Ik kan mezelf een aantal dagen uithongeren of fanatiek gaan sporten. Ik zou ook een crash-dieet kunnen volgen enz.

OGSM dwingt af dat je vooraf veel beter nadenkt over hóe je je doel wilt gaan halen. Welke manier past bij jou/jullie? Welke manier is realistisch? En in welk tijdsbestek ga ik of gaan we dat realiseren?

Maak het doel dat je voor ogen hebt dus zo SMART mogelijk.

Goed. Terug naar mijn afval-uitdaging. Inmiddels heb ik goed nagedacht en verwacht ik dat ik mijn ambitie moet kunnen bereiken met sporten, verstandiger te eten en minder calorieën bevattende dranken te drinken.

Het Objective wordt dus nu: ‘Ik ben uiterlijk september 2017 6 kilo afgevallen door te sporten, gezonder te eten en minder calorieën bevattende dranken te drinken’.

  • Deze Objective bevat doel-door-doen formulering.
  • Deze Objective is: goed specifiek, uitstekend meetbaar, prima acceptabel voor mezelf en voor mijn omgeving, heel realistisch en tijdgebonden. Volgens het doel-door-doen-denken en volgens het SMART-principe is de Objective prima dus!
  • Nog even checken: ben ik tevreden met 6 kilo of had het toch meer moeten zijn om echt tevreden te zijn? Of de andere kant op, was 5 kilo ook genoeg geweest voor mij om tevreden te zijn? Nee, ik ben vastbesloten: ik ben alleen echt tevreden als ik binnen een jaar 6 kilo kwijt raakt. Prima.

Okay. De Objective is nu bepaald!

Stap 2: stel de Goals vast

De Goals zijn de vertaling van alle belangrijke elementen in de Objective. In dit geval zijn de belangrijkste elementen om uiterlijk september 2017 gehaald te hebben:

  1. 6 kilo afgevallen
  2. Sporten
  3. Gezonder eten
  4. Minder calorieën-houdende dranken drinken

Goal 1

Goal 1, 6 kilo afvallen, is hartstikke SMART. Iedereen weet wat wordt bedoeld en iedereen kan vaststellen of het doel straks is gehaald of niet. Ik dus ook. Ik zeg: “Niks meer aan doen”.

Goal 1: 6 kilo afvallen

Goal 2

Goal 2, sporten. Dit is natuurlijk helemaal niet SMART en moet echt beter. Immers, het is op deze algemene manier niet meetbaar. De scherpere vraag is hoe ik dit denk in te vullen.

Opnieuw geldt: welke sport past het beste bij mij? Wat denk ik vol te kunnen houden, niet alleen een jaar, maar ook in de periode daarna?! Wat is haalbaar en betaalbaar? Hoeveel tijd per week wil ik maximaal kwijt zijn?

Allemaal vragen die me dwingen om vooraf scherpere keuzes te maken. En hoe scherper de keuzes, des te groter de slagingskans gaat worden!

Na enig onderzoek heb ik gekozen voor: 2x in de week sporten. Maar is dat specifiek genoeg? Hoe lang sport ik dan bijvoorbeeld? Ik ontkom er niet aan, ik zal deze goal toch echt nog moeten aanscherpen. Nieuwe poging: 2x per week 30 minuten fitnessen.

Deze formulering is prima SMART. Hiermee kan ik prima vaststellen of ik me aan deze goal houd of niet. En het mooie is, mocht na enkele maanden blijken dat ik achter lig op mijn afvalschema, dan zou ik zelfs nog iets aan kunnen passen in mijn trainingsstrategie.

Wat niet onbelangrijk is, is of deze Goal realistisch is. Hiervoor heb ik advies ingewonnen bij een sportexpert. Deze sporttrainer heeft aangegeven dat 2x per week 30 minuten sporten prima vol te houden moet zijn en dat dit voor een goede verbranding zal zorgen. Afvallen wordt daar zeker mee mogelijk. Top. De trainer heeft meteen ideeën voor een goed trainingsprogramma dat geschikt voor mij is. Da’s mooi, want dat heb ik nodig om straks de Strategieën te gaan bepalen.

Goal 2: 2x per week 30 minuten fitnessen

Ben je inmiddels geïnteresseerd geraakt in het OGSM en het maken ervan? Lees dan ook deel 2 via deze link: ‘Het OGSM voorbeeld (deel2)‘. Via deze link vind je ook de uitgewerkte Goals 3 en 4 én de concrete uitgewerkte Strategies en Measures. Dit biedt jou de mogelijkheid om het totaalbeeld te vormen, zodat je er, als je dat wilt, goed mee aan de slag kunt gaan. Daarnaast vind je in ‘deel 2’ ook het hele OGSM plan op 1 A4-tje en kun je lezen wat er van mijn afval avontuur is gekomen ;-)…..

Meer weten? Hulp nodig met OGSM? Laat het me weten!

Reageer