Blog
Home / Blog / Conversie / Nieuwe website: design vs effectieve website?

Nieuwe website: design vs effectieve website?

Nieuwe website: Design vs effectieve website

Nieuwe website: Design vs effectieve website

Een prachtige auto die er goed uitziet of een auto die rijdt als een zonnetje? Wat is voor jou het meest belangrijk? Als men moet kiezen kiest 100% van de ondernemers voor de auto die rijdt als een zonnetje.

Logisch natuurlijk, want wat heb je aan een prachtige auto die niet goed rijdt? Zo is het ook in het land van de nieuwe websites. Tenminste, zo zou het moeten zijn….

Toch zien we ontzettend veel bedrijven die hebben gekozen voor een mooi ogende website. Maar als je de website verder bekijkt, blijkt dat je niet kunt vinden wat je zoekt.

Of je kunt op elke pagina zoveel keuzes maken dat je niet meer kunt kiezen, een aanvraag indienen is lastig en tijdrovend of soms zelfs ingewikkeld. En noem maar op.

Natuurlijk is de eerste indruk belangrijk. Maar je website moet je bezoeker, je potentiële klant, (onbewust!) meenemen in het koopproces en verleiden tot een aanvraag of zelfs een aankoop van je product of dienst.

Hoe maak je een winnende nieuwe website?

Maar hoe maak je een succesvolle website? De nieuwe website die zorgt voor leads? Een winnende website begint altijd met goed onderzoek. Zoek de antwoorden op vragen als:

  • Wat is de behoefte van je doelgroep/klant?
  • Wat bied je zelf wel of juist niet aan?
  • Wie zijn je concurrenten, wat doen zij en waar liggen de beste kansen (een goede SWOT-analyse helpt je hierbij)?
  • Welke toptaken moeten met je website worden uitgevoerd?
  • Wat is de belangrijkste taak die je klant met de website kan uitvoeren?
  • Op welke manieren kan je klant zoeken (een goede SEO-specialist verricht onderzoek naar zoekgedrag; cruciaal bij het maken van de keuzes met het hoogste rendement)? Welke zijn de belangrijkste?
  • Welke pagina’s sluiten aan bij de verschillende behoeftes en zoekvragen?
  • Welke argumenten zijn overtuigend genoeg om de klant verder mee te nemen in de verschillende koopfases?
  • Wat maakt jouw bedrijf nu echt uniek (U.S.P’s)? Waarom moet je klant voor jou kiezen?
  • Wat wil je binnen nu en 3-5 jaar bereiken met je website? En met je bedrijf?

Zodra je alle antwoorden op bovenstaande vragen hebt, krijg je ook een beeld van hoe je website opgezet moet zijn en hoe deze uitgewerkt moet worden.

Motorspecificaties bekend? Tijd voor een gelikt design

Nu je wéét hoe je website moet gaan werken, kun je ook schétsen hoe je website moet gaan werken. Dat is ook hèt beste moment om het design te gaan bepalen.

Natuurlijk, de motor moet als een zonnetje lopen. Maar de eerste indruk bepaalt of mensen ook een ritje willen maken. Goed design is daarin heel belangrijk.

Vergeet niet tijdens de bouw van de website om steeds weer te checken of de specificaties van je motor, dus de antwoorden en beslissingen naar aanleiding van bovenstaande vragen, nog steeds goed zijn uitgewerkt in het design.

Motor als een zonnetje. Prachtig design. Klaar?

Dat hangt af van je wensen en je doelen. Het mooie van websites is dat heel goed te meten is hoe je website wordt gebruikt, welke pagina’s rendement opleveren en welke niet enz.

Op basis van deze cijfers en analyse van bezoekersdata is het vrij eenvoudig om kansen te signaleren en te benutten. Aan de hand hiervan optimaliseer je je website enerzijds om meer bezoekers te krijgen (zoekmachine optimalisatie). Anderzijds kun je hierdoor bezoekers vaker en meer laten kopen (conversie optimalisatie).

Conclusie

Je nieuwe website mag dus best prachtig zijn. Liever wel zelfs. Zolang de uitgangspunten van SEO & Conversie maar recht overeind blijven staan!

Je hebt dan niet alleen meer een uithangbord, reclamebord of visitekaart. Nee, je website is nu zelfs een extra verkoopkanaal voor je bedrijf geworden.

Sterker nog, in je nieuwe verkoopkanaal kun je heel goed meten wat goed gaat en wat niet. Je kunt jouw nieuwe bedrijfswebsite en succes daarmee gaan optimaliseren.

Kortom, is je website qua SEO, Conversie & Design slim opgezet? Dan zit je zelf aan het stuur van je eigen succes!

Check nu de doelgerichte succesvolle aanpak

Herken je bovenstaande? Hoe is het bij jouw bedrijf gegaan? We zijn erg benieuwd naar je ervaringen. Goede en/of slechte. Deel het met ons en laat jouw reactie hieronder achter.

Reageer