Cialdini, verkooptechnieken, AIDA-modelMijn vader, inmiddels gepensioneerd, komt uit een ondernemersgezin en is een rasechte verkoper. Hij is iemand die aan een Eskimo nog een ijskast verkoopt. Onbewust gebruikt hij verkooptechnieken zoals die prachtig worden beschreven door Cialdini.

Nog steeds zet hij voor verschillende goede doelen zijn verkooptalent regelmatig in bij de verkoop van spullen en producten op markten. Elke keer weer zorgt hij er voor dat mensen veel van de spullen kopen. Met grote regelmaat ook horen wij mensen zeggen: “Merkwaardig. Ik was helemaal niet van plan óm iets te kopen. Toch heb ik het gedaan!”

Maar, hoe doet hij dat?

Verkooptechnieken en AIDA-model

Net als BrownFish maakt hij gebruik van de verschillende technieken zoals hieronder genoemd. Afhankelijk van de persoon met wie hij spreekt en het verloop van het gesprek, past hij zich aan. Hij gebruikt dan een paar van de genoemde Cialdini verkooptechnieken. Als het gesprek op gang is neemt hij de persoon op basis van die technieken mee in het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action). Deze persoon gaat uiteindelijk over tot actie, nl. het kopen van de producten.

Cialdini: ‘Invloed. De 6 geheimen van het overtuigen’

De beste verkopers zijn meesters in het meenemen van hun gesprekspartner naar het gewenste einddoel. Oftewel, de beste verkopers zijn meesters in het beïnvloeden en overtuigen. Maar welke technieken gebruiken ze?

  1. Wederkerigheid
  2. Commitment en Consistentie
  3. Sociale bewijskracht
  4. Sympathie
  5. Autoriteit
  6. Schaarste

Robert B. Cialdini beschrijft deze technieken geweldig goed in zijn boek: ‘Invloed. De 6 geheimen van het overtuigen’. Het bespreken van deze technieken voert voor deze blog te ver. Bovendien staat het bijzonder goed in het boek van Cialdini beschreven.

Succesvolle Online Verkoop

Op Online gebied zijn deze technieken lastiger te gebruiken dan bij een live gesprek. Immers, je kunt niet schakelen op basis van non verbale signalen. Ook kun je minder makkelijk aftasten wat voor persoon je voor je hebt. En de Online wereld is sneller dan een persoonlijk gesprek: websitebezoekers beslissen Online binnen enkele seconden om weg te klikken of te blijven.

Toch is het bijzonder goed mogelijk om de 6 principes van Cialdini toe te passen in websites. Dat is een prachtige uitdaging en dat doen we bij BrownFish dan ook maar al te graag voor onze klanten. Dit resulteert dírect in verkoopresultaat voor onze klanten en dat is waar het om draait en waar we ’t voor doen. Wil jij ook een website, waarin jouw producten of diensten zichzelf verkopen?

Tip: Bestel het boek: ‘Invloed. De 6 geheimen van het overtuigen’ van Robert B. Cialdini via YouBeDo en doneer aan Stichting HelpTeamWork!