Blog
Home / Blog / SEO (zoekmachine optimalisatie) / Is Social Media Marketing waardevol voor joú?

Is Social Media Marketing waardevol voor joú?

“Is Social Media Marketing ook waardevol voor mijn business?”: deze vraag krijg ik vaak als ik met een ondernemer om tafel zit. Jij bent dus zeker niet de enige ondernemer die met het ‘probleem’ worstelt of je aan moet haken in het Social Media gebeuren. Daarnaast krijg ik ook vaak de vraag: “Waarom levert Social Media mij zo weinig op?”.  Ik zal je laten zien dat deze laatste vraag helemaal niet zo vreemd is. Dan kun je daarna zelf bepalen of het waardevol genoeg voor jou is om ermee aan de slag te gaan.

Meer leads door Social Media Marketing?

Om je heen hoor je veel ondernemers, en gewone mensen :-), zeggen: “Je moet meer met Twitter, FaceBook, Instagram, Snapchat en dergelijke  Social Media tools gaan doen. Dáár haal je namelijk veel Business uit!”

Jij als echte ondernemer laat geen kansen liggen en gaat voor ‘meer Business’. Je besluit fanatiek te Tweeten en te Facebooken. Na een jaar maak je de balans op. Het blijkt dat je er helemaal niet zoveel verkoop, laat staan leads uit hebt gehaald. Sterker nog, om heel eerlijk te zijn heb je er nagenoeg of zelfs helemaal niks uit gehaald!

Pushmarketing in de Cloud

Dat jij zo weinig leads uit Social Media haalt verbaast mij totaal niet. Met Social Media Marketing stuur je nl. berichten naar een grote groep mensen in de Cloud. Push Marketing noemen we dat. Het is maar zeer de vraag of deze mensen op jouw bericht zitten te wachten. Daarnaast ben jij zeer waarschijnlijk 1 van de vele mensen die door jouw ontvanger wordt gevolgd. Of je bericht überhaupt dus wordt gelezen is zelfs de vraag.

Overkill funest voor jouw business

Naast dat de ontvanger van het marketingbericht hier helemaal niet om heeft gevraagd, is er nog een belangrijke oorzaak, waarom je zo weinig leads uit Social Media Marketing haalt. De kracht van deze Social Media tools zit zichzelf in de weg. Het aantal berichten wordt met dit soort tools al gauw zó groot dat mensen het allemaal niet meer kunnen bijhouden. Vaak ook al gauw niet meer willen. Kijk naar Hyves. Maar ook Twitter is al lang weer op zijn retour. En ook Facebook verliest, zeker onder jongeren, al lang weer aan kracht. Of beter: bereik!

Sociale bewijskracht

Maar hoe kan het dan dat zoveel mensen zeggen dat de kracht zo groot zou zijn? Dat heeft te maken met de psyche. Als een groep mensen iets beweert nemen andere mensen dit heel gauw voor ‘waar’ aan. Men neemt het over zonder nadenken en zonder zelf te checken. Men past zich aan de groepsmening aan, zodat men niet buiten de groep valt. De mens is ook bang om ‘als enige’ toe te moeten geven dat men niet deelt in het gemeenschappelijk succes. Dan lijk je al gauw de mislukkeling.

Het ei van Columbus

Een andere verklaring is ‘Fear of Missing Out’ . Angst om te verliezen of iets te missen. Veel ondernemers hopen op het ei van Columbus. Deze Social Media Marketing tools zouden wel eens het ei van Columbus kunnen zijn. Zeker als zo’n grote groep mensen zegt dat het een succesvolle optie is, dan zal het ook wel zo zijn. Professor Cialdini beschrijft dit in zijn geweldige boek ‘Invloed. De 6 geheimen van het overtuigen’ als ‘Klik-Zoem’-gedrag van de  mens.

Consistentie

Nog een verklaring is, dat als mensen 1 x hebben besloten of beweerd dat iets een succesvolle weg is, dat men ook vasthoudt aan deze bewering. Ondanks dat de persoon zeer goed weet en beseft dat de bewering onjuist is! Consistentie: 1 van de 6 grote invloed factoren in de (verkoop)psychologie.

Heb je gezegd dat Social Media je veel werkt oplevert? Dan ben je geneigd deze bewering lang te handhaven. Zelfs als het helemaal niet waar is!

Moet je dan helemaal geen Socials meer gebruiken? Nee, dat zeg ik niet. Er zijn natuurlijk best situaties waarin Social Media jou goed kan ondersteunen. Maar Social Media om Social Media te gebruiken raad ik je niet aan. Zeker niet.

Goed. Gebruik gewoon je gezonde verstand dus. Social Media levert je dus doorgaans minder op dan de specialisten, vrienden, collega’s  willen doen geloven. Ik probeer middels een eenvoudige afbeelding dit te visualiseren:

Social Media Marketing BrownFish Online Marketing

Uitleg:
De grijze dunne pijlen geven de berichten/de boodschap aan die iemand de wereld in stuurt. Bijv. via Facebook en Twitter. Push Marketing dus. Stel deze persoon is een ondernemer die zijn product ‘een mooie trouwlocatie’ onder de aandacht wil brengen. Zijn bericht (via Facebook verstuurd) over deze ‘prachtige trouwlocatie’ belandt érgens in de Cloud. Maar niet specifiek bij de doelgroep die daar behoefte aan heeft. Van de ontvangers is slechts een heel select groepje mensen precies op dat moment bezig met het zoeken naar of regelen van een trouwlocatie! Veel mensen zullen het bericht niet eens lezen of anders er niks mee doen.

Stel je nu eens voor dat je jouw bericht of boodschap brengt aan precies die mensen die er op dát moment behoefte aan hebben.
Het is niet moeilijk om te begrijpen dat dit de meest effectieve manier van Marketing is.
BrownFish Online Marketing ontwikkelt jouw website met SEO die zich specifiek richt op de doelgroep van jouw product of dienst. Jouw website speelt ook direct in op de behoefte/vraag van de doelgroep. Op deze manier bereik je precies de mensen die interesse voor jouw product hebben. Ze zoeken immers zélf op de zoekwoorden die verwerkt zijn in deze website met SEO. Dat is Pull Marketing.

De doelgroep komt binnen op de landingspagina’s. Daar wordt de doelgroep d.m.v. Conversie meegenomen naar het belangrijkste doel: de lead of de deal. Zoals je zult begrijpen leidt deze cocktail van super uitgebalanceerde en doelgerichte verkooptechnieken tot hoge leadwaardes!

Tot slot nog een grappige vergelijking vanuit de praktijk die ik je niet wil onthouden. Dit laat zien hoe bijv. Facebook in de praktijk werkt. Of beter: waarom het niet werkt.
Stel, je buurman belt aan. Je doet open.
Buurman: “Heb zonet een luier verschoond…..”.
Hij gaat weg en even later belt een andere buurman aan: “Heerlijke soep gegeten”.
Ook deze buurman gaat weer weg.
Weer wat later belt een buurvrouw aan: “Heb net een vakantie geboekt naar Kreta”.
Daarna vertrekt zij weer richting haar eigen voordeur……
Dag in dag uit gaat dit zo door…….
Iedereen pusht zijn berichten naar jou. Wat zou jij doen? Doe je steeds wéér die deur open? Verwacht je écht dat de buurman of buurvrouw deze keer wél met iets belangrijks komt de volgende keer dat ze aanbellen?
Dit voorbeeld is natuurlijk aangedikt. Maar het laat wel goed zien hoe de kracht van Social Media Marketing zichzelf de das om doet en vaak qua leadopbrengst een stuk kleiner is dan verwacht.

Als jij nu een goeie klusser nodig hebt. En je hebt gehoord dat je buurman dat kan én bereidwillig is. Als je nu bij je buurman aan belt en je vraag hem te helpen, precies op het moment dat jij dat nodig hebt. Dan is dat toch verreweg het prettigst? En het meest effectief nog ook!

Net zo is het met Social Media tools en apps. Als deze tools vooral functioneel worden gebruikt, dan kan het een zeer waardevol medium zijn voor ondernemers. Zodra het doorschiet naar niet-functioneel en massaal gebruik, gaat de waarde van deze communicatie-platformen snel verloren.

Wil je meer weten over effectieve Internet Marketing? Wil je advies van onze SEO-specialist? Of wil je weten wat Conversie voor jou bedrijf kan betekenen, neem dan contact op.

Reageer