Blog
Home / Blog / SEO (zoekmachine optimalisatie) / Waarom kranten- en TV reclames niet meer werken

Waarom kranten- en TV reclames niet meer werken

Een goede SEO specialist weet hoe Permission Marketing werktJe kunt je afvragen of kranten en TV reclames nog wel rendabel zijn. ‘Tijden veranderen’ en ‘ontwikkelingen volgen elkaar snel op’ daarover is menigeen het eens. Neem bijvoorbeeld ons mobieltje waar we inmiddels bijna mee zijn vergroeid. Tel daarbij op de ontwikkeling van bijv. de smart TV ‘s, de smart watches, de smart brillen, de ontwikkeling van geavanceerde games zoals bijv. Fortnite, Anthem en Fifa. En de exponentiële groei van Youtube door o.a. de komst van vloggers.

Het glasvezel wat steeds verder uitgerold wordt over heel Nederland zorgt dat we straks nog sneller en makkelijker internet gebruiken. We kunnen er niet omheen: het gaat snél! Héél snel! Maar welk effect hebben al deze veranderingen op bijv. kranten- of tv reclames? Zijn deze met al die nieuwe ontwikkelingen nog nét zo interessant als ‘vroeger’?

Het allereerste begin van reclame

Al in héle vroege tijden zijn reclame-uitingen teruggevonden. Dat begon nl. al in het Romeinse Rijk (rond de geboorte van Christus). Daarna volgde de Gouden Eeuw (± 17e eeuw na Chr.) met reclame in kranten. En ten tijde van de Industriële Revolutie (begin 19e eeuw) was reclame inmiddels onmisbaar geworden om alle producten die er in grote getale gemaakt werden snel aan de man te brengen.

Het ging hard. Er werden naast de krantenadvertenties steeds meer reclamemiddelen ingezet zoals bijv. posters, folders, billboards, kleding, vervoersmiddelen enz. En uiteindelijk in de jaren ’80 in Nederland ook reclame via de TV. De ouderen onder ons kennen vást nog wel de spots van de STER met tussendoor Loekie de Leeuw en z’n “Asjemenou” in een mooie hoofdrol :-). De TV reclame rukte op.

Verschuiving

Waar je eerst maar 3 zenders kon ontvangen, kon je in de jaren 90 door de opmars van de digitale TV wel kiezen uit 100 zenders. En waar er eerst niet eens internet was, laat staan dat er reclame via internet aangeboden werd, word je tegenwoordig platgegooid met Google advertenties, banners, testlinks op websites enz. Heel simpel: je kunt er niet om heen, als je nu surft op internet worden je linksom of rechtsom advertenties onder de neus geschoven.

Internet is ook steeds beter en makkelijker bereikbaar geworden via de introductie van smartphones, laptops, tablets, Ipads enz. By the way: wanneer denk je dat de Ipad geïntroduceerd is? Dat prachtige stukje technisch vernuft die we er vaak eventjes bijpakken om snel wat te Googlen ;-)? De Ipad hoort er toch helemaal bij en valt niet meer weg te denken uit ons dagelijkse bestaan? Maar gek genoeg was de Ipad er 10 jaar geleden nog helemaal niet! Pas in 2010 bracht Apple ‘m op de markt. Zeg nou zelf: dat is toch een gekke gewaarwording? Het voelt immers alsof we de Ipad al (misschien wel) ons hele leven zó even kunnen pakken?

En dan heb je nog Netflix. Tot 2010 alleen in de VS, daarna verder verspreid en in 2013 voor het eerst in Nederland. Netflix is dan weer géén kanaal waar reclames aangeboden worden, maar die dagelijks wél heel veel kijkers trekt. Kijkers die dus niet meer naar de ‘gewone’ TV kijken…… Kortom een deel van de doelgroep voor TV reclames ben je kwijt.

Wat gebeurt er door de verschuiving?

Wat helder is, is dat er heel veel reclame- en daarmee advertentiekanalen bij zijn gekomen de afgelopen 10 jaar. Daarentegen zijn de doelgroepen voor de advertenties, hetzelfde gebleven. Je hebt de ouderen, de 25- tot 40-tigers, de jongeren en de jonge kids. Laten we zeggen de ‘ouderen’ en de ‘jongeren’. Maar dat deze groepen zich op andere kanalen zijn gaan richten staat als een paal boven water! Hooguit zou je kunnen zeggen, waar vroeger minder mensen de advertenties onder ogen kregen (jeugd leest minder kranten en ligt vroeger in bed) is dat nu doordat jongeren de hele dag door heel veel op internet zitten, méér geworden.

Reclame maken via TV kon ‘vroeger’ altijd. Dit geldt ook voor krantenadvertenties. Het werkte gewoon. Je kreeg de aandacht die je voor ogen had. Door het weinige aantal kanalen en de grote doelgroep zat je gewoon goed. Als je aan dat grote bereik nog de herhaling van je boodschap toevoegde dan was het de investering zéker waard. Tegenwoordig is alles veel meer versnipperd. Veel meer verdeeld over heel veel kanalen. Dat betekent dat het rendement van TV reclames en krantenadvertenties beslist minder is geworden. Dat betekent ook dat je heel gericht moet kiezen op welke kanalen je in gaat zetten.

Een ander probleem……

Dat de manieren van het bereiken van mensen d.m.v. reclames is veranderd dat is inmiddels helder. Maar daarnaast is er nog een andere uitdaging. De áándacht van mensen voor alle aangeboden reclame is nl. uitgeput. Dat is op zich natuurlijk ook niet gek! Want we worden gewoonweg overdonderd en overstelpt door de vele manieren waarop diensten en producten onder onze aandacht worden gebracht. De Engelse marketingterm die hiervoor wordt gebruikt is ‘clutter’. De tijd van het inschieten van een boodschap en de aandacht pakken is écht voorbij. Mensen zijn simpelweg reclame-moe! Dus: andere tijden, andere aanpak! Het moet anders.

Eén van de dingen die sowieso werkt

Het is sowieso altijd slim om je te verplaatsen in de behoefte van je doelgroep en daarop in te spelen. Stel je zit in de reisbranche en je richt je specifiek op jongerenreizen. Dan is het niet het meest slimme plan om alleen via TV of kranten reclame te maken voor jouw reizen. De doelgroep die jij moet hebben zit immers veel meer op internet?

Eén van de meest slimme zetten is om sowieso eerst aan de slag te gaan met je website. Website is immers internet. En internet daar is veel klandizie te behalen. Zorg ervoor dat je website goed gevonden wordt (= SEO = zoekmachine optimalisatie) en dat je website converteert. Conversie betekent dat mensen die je website bezoeken overgehaald worden tot actie. Je neemt ze als het ware mee in een online verkoopproces. En als je dit goed doet dan gaat jouw bezoeker informatie bij je inwinnen of zelfs direct een reis boeken.

Een website met goede SEO en Conversie is dus essentieel, zowel voor ouderen (die internet niet dagelijks gebruiken) als jongeren (die de hele dag op internet zitten). Je bent op deze manier immers goed bereikbaar en je biedt je potentiële klant de info die hij/zij nodig heeft. Dat is dé basis waaruit je moet vertrekken en van waaruit je verder kunt bouwen.

Permission Marketing werkt

Een effectieve aanpak is om via Permission Marketing je potentiële klanten te bereiken. Permission Marketing betekent dat mensen vooraf permissie/toestemming geven voor het ontvangen van informatie over bepaalde producten en/of diensten. Deze mensen staan er voor open, sterker nog: ze zijn er naar op zoek, om de aangeboden informatie te ontvangen. Op deze manier wordt de effectiviteit van je reclameboodschap vele malen groter dan het simpelweg inschieten van je boodschap in de massale groep. Doordat je je doelgroep inperkt tot de mensen die er echt op zitten te wachten, wordt de kans op leads vele malen groter!

Je bereikt dit door hele doelgerichte SEO toe te passen of toe te laten passen in je website. Dit is een super slimme vorm van Permission Marketing. Immers de mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst, zijn écht de mensen die zitten te wachten op dat product of die dienst. Ze willen er meer informatie over, ze denken erover om tot koop over te gaan. M.a.w. je hebt door slimme, doelgerichte en daarmee effectieve SEO precíes ingeprikt op jóuw doelgroep! Als je hier dan nog goede Conversie aan toevoegt, dan gaat je omzet zeker weten stijgen!óg!

Nog meer

Wat ook een interessante en leuke optie zou kunnen zijn en waar mensen tegenwoordig warm voor lopen is een opmerkelijk product of vernieuwende dienst. Dus mocht je altijd al eens…… 😉 Dóe het en onderzoek of jouw lumineuze idee inderdaad de wereld kan veroveren!

Als je je website op orde hebt, dan staat je basis goed. Dan kun je er al naar gelang je budget ook andere reclamemiddelen bij in gaan zetten. Maar wat écht super belangrijk is én een voorwaarde om te slagen, is dat je vooraf goed nadenkt over wát je er precies bij in gaat zetten! Hoe ga ik het aanpakken en welke reclamekanalen en -middelen ga ik gebruiken voor de verkoop van mijn product/dienst. Want niet elk product of dienst heeft dezelfde strategie nodig om te kunnen slagen.

Het is slim om er vakmensen bij te betrekken die weten wat er allemaal te koop is en wat het beste werkt. Al naar gelang je doelgroep, je product/dienst en zoals gezegd natuurlijk je budget kun je bepalen voor welke kanalen je gaat kiezen en hoe je e.e.a. uit gaat rollen. Er is veel te halen, maar dan moet je ’t wel goed aanpakken!

Tot slot

Kortom, de ontwikkelingen gaan snel, het is goed om je dat te realiseren. Maar het is vooral noodzakelijk om erop in te spelen en je strategische bedrijfsplannen daarop in te stellen en aan te passen. Blijf vooral niet hangen in de methodes van vroeger. Want met alleen TV- en krantenadvertenties haal je niet de rendementen van toen.

Het blijft een feit dat Permission Marketing de meest effectieve én slimme manier is om je doelgroep te bereiken. Door goede SEO in je website te verwerken bereik je de mensen die je graag wilt en wordt je rendement van reclame maken vele malen hoger. En het kost niks extra ‘s. Je kunt je heel wat geld besparen omdat je geen geld hoeft uit te geven aan dure campagnes. Dan wordt SEO opeens slimme marketing! De SEO-specialist weet precies hoe jouw website neergezet moet worden voor precíes jouw doelgroep.

Je wilt ‘de boot’ toch niet missen en een doodlopende weg inlopen? Dat zal jóu toch niet overkomen?! Dus blijf op de hoogte, maar vóóral: onderneem actie en stuur bij waar nodig. Dan kan jou niets gebeuren en bestaat jouw bedrijf over 100 jaar nóg!

Vraag nú de SEO-specialist om je te helpen

Reageer