Blog
Home / Blog / SEO (zoekmachine optimalisatie) / Hoe herken je een goede SEO specialist?

Hoe herken je een goede SEO specialist?

Hoe herken je een goede SEO specialist?Best belangrijk: hoe vind je een goede SEO specialist?! Want er zit heel wat kaf onder het koren! Er zijn nl. geen richtlijnen vastgesteld, dus iedereen mag zich SEO expert noemen. En daar begint de ellende. Want als SEO niet goed wordt aangepakt levert het je niets op en is het gebakken lucht. Sterker nog: door onkunde kan het je zelfs (heel veel) schade op leveren! Misschien ben je al wel eens op de koffie gekomen én heeft het je al heel wat geld gekost….. Ik hoop van harte van niet, want dat is op z’n zachtst gezegd erg vervelend en jammer! Maar ook wanneer je nog blanco bent op SEO-gebied, is het goed te weten waar je op moet letten om de juiste keuzes te maken. Keuzes waar je écht wat aan hebt en wél mee verder kunt.

SEO in het kort

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine Google is de meest bekende en meest gebruikte. Hoe beter SEO in jouw website is verwerkt, hoe hoger Google je website rankt. Dat is waar zoekmachine optimalisatie om draait. Jouw website qua SEO zó neerzetten dat deze zo hoog mogelijk in Google getoond wordt. Als iemand jouw product of dienst zoekt, wil je immers graag op de eerste pagina van Google getoond worden. Op pagina 2 wordt het aantal bezoekers nl. al veel minder, en vanaf pagina 3 kun je bezoekers wel vergeten….

Een goede SEO specialist herkennen begint heel simpel

Eén van de meest praktische manieren (én bovendien erg eenvoudig) is om naar de eigen zoekresultaten van de SEO specialist te kijken! Op welke positie staat de SEO expert die jij op ’t oog hebt zélf eigenlijk in de ranking van Google? Want zomaar 80% (of meer…) zegt dat ze goed zijn in SEO, maar komt in Google nergens voor …….. Toch een teken aan de wand?!
BrownFish heeft als kérn van zijn business: ‘succesvol online’. Het totaalplaatje, waarbij je naast goede SEO in je website ook maximale leads binnen haalt met je website. Maar daarover later meer. Check voor de aardigheid eens de positie van BrownFish op ‘succesvol online’ in Google. Let daarbij ook op het grote aantal zoekresultaten ;-)! Keiharde concurrentie dus. En tóch de topranking.

Waar begint een goede SEO specialist?

Laat je niet verleiden door mooie praatjes en mooie beloftes. Een website met SEO krijg je nl. niet zomaar door even aan een ‘paar knoppen te draaien’. Als een ‘SEO specialist’ het heeft over een ‘aantal SEO aanpassingen’, maar zich niet eerst in jouw business verdiept, moeten direct al jouw alarmbellen gaan rinkelen.
Om goede SEO neer te kunnen zetten is het nl. van groot belang dat de SEO specialist eerst weet wat jouw doelgroep, jouw markt is. Hij gaat dus met jou in gesprek. En als het goed is vraagt hij jou het hemd van het lijf ;-)…….

Van groot belang voor optimale SEO is nl. dat de strategie, de visie en missie van jouw bedrijf helder en scherp zijn. En dat je je doelgroep en hun behoefte goed kent. Misschien is dat allemaal al goed voor elkaar, misschien ook is het prettig én verhelderend om een expert eens mee te laten kijken. Hoe dan ook, een goede SEO specialist gaat nóóit aan jouw business strategy voorbij en wil daar alles over weten! Wat is de kern van jouw business? En waar wil je op gevonden worden? Hoe groot is de concurrentie daarop? Etc. Zo bepaalt hij waar de SEO op gericht moet zijn en kan hij deze optimaal neerzetten. Eigenlijk best logisch toch?

Garanties voor een nummer 1 positie in Google

Een goede specialist op SEO gebied geeft ook nóóit garanties voor een 1ste positie in Google! En zeker niet binnen 1 á 2 weken…… Vervelend om te horen misschien? Maar wel zoals het is. Het kán immers ook helemaal niet. Want geen enkele SEO expert kan bij Google regelen, dat iemand op nr. 1 komt. Google bepaalt zélf de ranking. Dus om goed in Google te kunnen scoren moet SEO optimaal in je website verwerkt zijn. En topposities zijn dan, als je het goed doet, haalbaar. Reken op in ieder geval zo’n 3 tot 6 maanden voordat je effect ziet in Google.

Wees dus op je hoede als iemand je een garantie geeft voor een nr. 1 positie, want dat is onmogelijk. En wees óók op je hoede als iemand doet alsof het binnen 3-6 maanden altijd lukt. Want dat kan eenvoudigweg niet! Maar betekent dat dan ook dat er geen nr. 1 positie mogelijk is? Of dat het binnen 3-6 maanden sowieso niet lukt? Het is zéker mogelijk, maar garanties kan niemand je geven!

Hoe kun je iemand vertrouwen?

Laten we eerlijk zijn. Het hele online gebeuren is iets wat ver van je bed is. Er zijn dingen waar jij véél beter in bent en wat je daarnaast ook véél leuker vindt ;-)…….. Dat is goed, ieder z’n vak! Maar…., lastig: want hoe weet je dan of je iemand kunt vertrouwen? En dus je SEO kunt toevertrouwen? Sowieso is dat natuurlijk een gevoelskwestie. Vertrouw op je ‘onderbuikgevoel’ en je mensenkennis. Daarnaast zal een eerlijke én goede SEO expert je vertellen dat SEO niet in 100% van de gevallen noodzakelijk is.

De waarheid is ook: hoe meer zoekvolume er op jouw zoektermen is, hoe moeilijker het is hoog te ranken in Google. M.a.w. hoe meer zoekvolume, hoe meer effort er qua SEO in gestoken moet worden om het resultaat te bereiken waar je voor gaat. Maar onmogelijk bij grote zoekvolumes? Nee, zeker niet! Als het goed is heb je al even gecheckt op zoekterm ‘succesvol online’. De business van BrownFish, met een werkelijk hoog zoekvolume. En desondanks de toppositie voor BrownFish!

Welke kennis kun je toetsen?

Stel iemand heel veel babbels en je snapt de helft niet van wat hij zegt. Jij bent slim en gaat vragen stellen. Heel goed! Want een goede SEO specialist moet je haarfijn kunnen uitleggen in ‘gewone taal’ waar hij het over heeft.

Daarnaast heeft een goede SEO expert uitstekende technische kennis van websites in huis. Hij/zij moet immers weten waar hij aan moet ‘draaien’ om het optimale uit jouw website te halen? Hier kun je ook vragen over stellen om te checken of je ‘goed vlees in je kuip hebt’.

En een goede SEO specialist heeft inzicht in de structuur van een website en kan jou precies uitleggen, waarom hij voor een bepaalde structuur in je website zou kiezen. Je krijgt dan vást een gevoel van ‘goed en logisch’ of ‘niet te snappen en slecht’.

Daarnaast moet een goede SEO specialist weten hoe je goede content, dus inhoud voor je website moet schrijven. Weten wat je dan zou kunnen vragen om te checken of je met een goede expert op SEO gebied van doen hebt? Check dan even de blog ‘14 beste SEO tips‘. Dan heb je direct veel munitie!

Goed, je hebt zo al even wat handvaten gekregen om het kaf van het koren te scheiden. Maar er is nog meer! In de blog ‘Kosten SEO specialist’ laat ik je nog wat zaken zien, waar je goed op moet letten om de juiste keuzes te kunnen maken. Maar ook om super belangrijke fouten te voorkomen! En uiteraard duiken we in de vraag: “Wat kost een SEO specialist?”. Misschien ook niet oninteressant om te weten hoe dát kostenplaatje in elkaar zit ;-)………….

Check nu wat de SEO specialist voor jou kan doen

Reageer