Blog
Home / Blog / SEO (zoekmachine optimalisatie) / Yoast SEO plugin zinvol of juist niet?

Yoast SEO plugin zinvol of juist niet?

Yoast SEO Plugin

Veel mensen maken gebruik van de Yoast SEO plugin. Dat snap ik. Als je geen of weinig kennis van SEO hebt, dan helpt Yoast je op weg. De tool wijst je op het implementeren van de meest elementaire SEO basiselementen in je website. Voor de helderheid eerst een korte beschrijving en een paar voorbeelden van hoe Yoast dit doet.

Hoe helpt Yoast met SEO?

De Yoast SEO plugin werkt op basis van het ‘focus keyword’ waar je graag op wilt optimaliseren. Jij vult dit focus keyword in. Daarmee laat je weten op welk zoekwoord of combinatie van zoekwoorden jij graag wilt optimaliseren.

SEO tool Yoast focustrefwoord

Checken op logische normen Google

Aan de hand van jouw opgegeven focustrefwoord checkt Yoast of je pagina (of blogpost) voldoet aan de normen die zoekmachines/Google stelt. Bijvoorbeeld: heb je je focus keyword eigenlijk wel in de (blauwe) pagetitle gebruikt? Zo niet, dan maakt Yoast daar netjes een melding van.

Checken op technische eisen Google

Daarnaast checkt Yoast ook voor een aantal elementen of deze technisch voldoen aan de door Google gewenste specificaties. Bijvoorbeeld:

SEO-titel Yoast

De title van de pagina die ik hier heb opgegeven is langer dan Google in haar zoekresultaten toont. Dat is zeker niet de bedoeling. Yoast meldt dit netjes: het gekleurde balkje is namelijk oranje i.p.v. groen!

Op dezelfde manier checkt Yoast op verschillende basiselementen. Ziehier nog een aantal voorbeelden:

  • Title: de blauwe titel van je pagina die in de Google Search resultaten wordt weergegeven
  • Description: de beschrijving van je pagina, zoals Google deze toont in de zoekresultaten
  • URL: het internetadres van je pagina
  • Afbeelding
  • 1ste Alinea
  • Keyword gebruik in tekst
  • Interne/externe links

Yoast SEO plugin basiselementen

En precies hier gaat het mis!

So far so good. Stel nu, je hebt alle hints en aanwijzingen van Yoast perfect op je pagina’s doorgevoerd. Yoast geeft dan aan dat je elke pagina perfect voor elkaar hebt. Precies nu gaat het mis!

Veel Yoast-gebruikers hebben geen of weinig verstand van SEO. De Yoast SEO plugin geeft aan dat alles okay is. De gebruiker zal dus de verwachting hebben dat de website en de pagina’s in de top van Google zullen gaan ranken.

Maar SEO bestaat uit veel meer dan alleen de logische en technische checks.

1.        De voorkant ontbreekt

Wat bedoel ik met voorkant? Voordat je überhaupt een website gaat maken is goed vooronderzoek heel belangrijk. Waar wil je überhaupt op focussen: welke doelgroep en behoefte.

Vervolgens check je, vanuit de doelgroep en behoefte: welke SEO-mogelijkheden leveren je de beste/meeste kansen op en welke de meeste marge op je product of dienst.

En zeker ook heel belangrijk: waar heb je veel/weinig concurrentie op? Hoe sterk is die concurrentie? Hoeveel inspanning moet je verrichten om de concurrentie hierop te verslaan? Hoe veel werk zal het kosten om de top-ranking vast te houden?

Nu snap ik natuurlijk wel dat Yoast hier geen rekening mee houdt. Maar als je je er niet bewust van bent dat dit ontbreekt, dan voel je wel aan dat het mis gaat. Veel mensen zullen ten onrechte een topranking verwachten door de ‘goedkeuring’ door Yoast.

2.        Geen rekening met de structuur van je website

Yoast checkt puur op de basiselementen per pagina. Hierbij houdt Yoast geen rekening met de structuur van de website als geheel. Ook eventuele relaties tussen verschillende pagina’s worden door Yoast niet meegewogen in het ‘advies’.

Dit terwijl websitestructuur toch ook weer een belangrijk element voor je SEO-strategie is. Ook je website structuur weegt Google mee in het bepalen van de SEO-score en de ranking van de pagina’s.

3.        Duplicate Content wordt niet gesignaleerd

Stel je voor, er zijn 2 concurrenten die beide een product/dienst aanbieden die overeenkomsten hebben. Beide concurrenten hebben ieder afzonderlijk een website.

De websitebeheerders maken, zonder dit te weten, voor beide websites exáct dezelfde pagina’s.

De beide webmasters gebruiken hierbij de Yoast SEO plugin. Beide volgen hierbij de ‘aanwijzingen’/’signalen’ van Yoast perfect op. En Yoast? Die is heel tevreden en geeft de beide beheerders groen licht.

Ik kan je verzekeren: minimaal één van de 2 webbeheerders zal worden teleurgesteld. Google is absoluut geen fan van ‘Duplicate Content’. Oftewel pagina’s met dezelfde of sterk vergelijkbare inhoud. Google zal dit qua SEO-score zeker niet gaan waarderen. Sterker nog, een penalty is niet ondenkbaar!

Met de kennis van dit artikel zul je begrijpen dat sowieso de toprank in Google zelfs voor geen van de 2 webbeheerders is verzekerd als je alleen Yoast volgt en de overige SEO-factoren niet alsnog meeneemt.

Overigens kan ook 1 pagina zelf gemakkelijk voor duplicate content zorgen zonder dat je het doorhebt. Als je niet oplet zal bijvoorbeeld 1 Blogpost onder verschillende categorieën en Tags worden getoond binnen je website.

Eén artikel, maar wel op verschillende plekken binnen jouw website precies hetzelfde…. Dit kan je maar zo kostbare punten kosten. Iets waar Yoast overigens ook geen rekening mee houdt.

4.        Google-algoritme bevat meer intelligentie dan Yoast

De laatste jaren is Google een stuk intelligenter geworden wat betreft het scannen van je content. Op basis van de inhoud van je webpagina is Google heel precies in staat om te bepalen wat de belangrijkste factoren zijn in je pagina.

Zeker ook op het gebied van intelligent scannen van de content heeft Yoast nog heel wat terrein te winnen. Yoast checkt en signaleert namelijk heel letterlijk op het focus keyword dat je hebt ingegeven.

Google, of beter: het algoritme van Google, begrijpt wel dat fiets-vaarvakanties, fietsvaarvakanties en fiets vaarvakanties allemaal over hetzelfde gaat. Terwijl Yoast je in de stand zet dat je letterlijk dezelfde variant moet gebruiken. Helemaal niet nodig. Sterker nog, het is zelfs beter om verschillende varianten gespreid te gebruiken!

5.        Stroperige techniek

Websites worden tegenwoordig steeds vaker gemaakt vanuit ‘out-of-the-box’-systemen. WordPress is daarvan een goed en bekend voorbeeld. Zonder verstand van HTML, CSS, PHP etc. kun je met templates al heel snel een website installeren.

Nu zijn deze systemen echt van heel behoorlijke kwaliteit. Ook zijn ze heel compleet. Je kunt er echt van alles mee maken en ook nog eens in allerlei fraaie smaken. Hier kleeft meteen ook een nadeel aan.

In de templates die er uit komen rollen zitten zoveel technieken en voorbereidingen op technieken dat het systeem zonder ingrepen stroperig traag kan worden. Eén van de voorbeelden hiervan zijn de prachtige sliders die je vaak op een homepage tegenkomt. Prachtige bewegende achtergronden. Of fotosliders met veel teveel foto’s erin. Ook snelheid speelt in het Google-algoritme een niet te onderschatten rol.

En je raadt het al: Yoast checkt niet op de snelheid van je pagina. Ook niet of de techniek van je website stevig genoeg in elkaar zit.

6.        XML-sitemap

Tot slot nog deze. Je wilt je website natuurlijk hoog in Google laten ranken. Het is verstandig en noodzakelijk om korte lijnen te houden met Google. Dit doe je onder andere met Google Search Console. De XML-sitemap speelt hierin een belangrijke rol. Yoast ondersteunt ook het aanmaken en gebruiken van XML-sitemaps.

Allemaal prima natuurlijk. Echter, websites komen meer dan eens met standaardopties die niet zijn geoptimaliseerd schreef ik hierboven al. WordPress heeft daar bijvoorbeeld in het verleden veel last van gehad. Onder andere met bijvoorbeeld de XML-sitemap.

De XML-sitemap gebruik je om Google te vertellen welke pagina’s op een website geïndexeerd moeten worden en welke niet.

Als je na je installatie het systeem c.q. je website laat zoals deze is opgeleverd vanuit de box, dan loop je het risico dat je XML-sitemap standaard gevuld is. In de sitemap staan dan bijv. categories, tags, portfolio, posts, afbeeldingen etc. Zelfs als je niet alles hierin hebt gevuld. Sterker nog, zelfs de lorem ipsum voorbeelden kunnen hier dan nog instaan.

Yoast concentreert zich alleen op de pagina (of blogpost) waar je mee bezig bent. Met andere woorden, Yoast kijkt niet dieper dan dat. Gevolg: je krijgt te zien dat je pagina in orde is. In werkelijkheid is de website die je nu hebt gemaakt nog verre van optimaal. Sterke SEO-ranking? Alleen als je heel veel geluk hebt!

Conclusie

Vind ik als SEO-specialist de Yoast SEO plugin dan een slechte tool? Nee, allesbehalve. En ik ben ook niet van mening dat alle bovenstaande zaken in Yoast ontwikkeld moeten worden. Nee, helemaal niet. Yoast is zeker een handig hulpmiddeltje dat je per pagina of blogpost kunt gebruiken. Zeker voor mensen die helemaal geen kennis hebben van SEO kan dat best handig zijn. Yoast wordt dan ook door zeer veel mensen gebruikt. Prachtig en vooral blijven doen. Maar het probleem zit ‘m in de verwachting die veel mensen hebben bij het gebruiken van Yoast.

Ik merk steeds vaker dat veel ondernemers er vanuit gaan dat het gebruik van Yoast zal helpen in het krijgen van een goede Google-ranking voor hun website met SEO. Het helpt ook wel enigszins. Zeker. Maar het gebruik van Yoast levert je nog geen goede SEO-ranking op. Een goede SEO-ranking krijg je door (een deel van) de SEO-elementen op de juiste manier door te voeren binnen je website. Welk deel en hoe precies? Dat verschilt per situatie en vang je niet af met SEO-tools en hulpmiddelen zoals Yoast.

En gebruik ik de Yoast SEO plugin? Voor websites die ik in Drupal (net zoals WordPress een CMS) ontwikkel gebruik ik geen Yoast. En in WordPress gebruik ik weliswaar Yoast, maar wel echt zeer beperkt. De Yoast SEO plugin vind ik in WordPress de meest prettige plugin om de title, description en URL mee te beheren. Het beheren van deze paar basiselementen doe ik dus alleen met Yoast.

Maar de echte SEO-dans? Die leid ik toch echt zelf. SEO is eenvoudigweg te complex om in een hulpmiddeltool te kunnen vangen!

Check nu wat de SEO specialist voor jou kan doen

Reageer